Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betygsfritt innebär inte kravfritt

/

Annons

Det är förståeligt att regeringen vill behålla de hierarkier som betyg i grundskolan skapar, mer förvånande att socialdemokraterna också helhjärtat stöder dessa uppenbara orättvisor.

Många barn har besvärliga hemförhållanden. Men att skilja barn och föräldrar är ett väldigt stort ingrepp, som man med rätta drar sig för. Det betyder att skolan får ett väldigt stort ansvar för dessa barns – egentligen för alla barns - välbefinnande. Alla måste få kunna känna sig sedda och uppskattade i en trygg och lugn studiemiljö. Då kan inte skolan samtidigt bedöma och sätta betyg.

Den flicka som varje dag måste laga mat och tvätta kläder men som får ett dåligt mattebetyg, vad har hon efter grundskolan? Ett dåligt mattebetyg, punkt, slut. I betyget syns inte att hon är en hjälte som hållit familjen flytande i flera år.

Man kan tro att barn själva vill ha betyg. Men det är en misstolkning. Barn vill ha något att visa upp hemma. I slöjden går det bra. Där tillverkar man konkreta saker som man kan ta med sig hem. Men i många andra ämnen blir betyget det enda man kan visa fram. Det problemet skulle lösas om eleverna fick tillverka sina egna läroböcker, med texter och teckningar, som i Waldorfskolan. Då skulle eleverna ha något handfast att visa upp och betygen skulle bli oviktiga.

En annan myt är att betygsfritt är lika med kravfritt. Det är klart att man kan ställa krav utan att sätta betyg (precis som man gör hemma). Men först måste skolan vinna ett förtroende, och det gör man inte genom att (be)döma barn och sätta betyg på barn. Speciellt olyckligt blir det när man sätter betyg före den stora renovering och ombyggnad som puberteten innebär. Förändringarna kan vara enorma och betyg satta både före och i anslutning till puberteten helt missvisande. Dessutom ligger det en orättvisa i att dessa förändringar inte sker på samma dag för alla.

När nu så många aktörer vill driva gymnasieskola, finns det uppenbarligen gott om pengar att tjäna. De pengarna skulle säkert räcka till att ge alla niondeklassare sina förstaval till gymnasiet. Då blir det ännu mer meningslöst att sätta betyg i grundskolan.

Åke Bergström

är född och uppvuxen i Borlänge. Elektroniklärare på Hushagsgymnasiet på 80-talet och satt då också i kommunfullmäktige för Miljöpartiet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons