Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

BENSINPRISET: Hon borde kliva ur lågskorna och in i verkligheten

/
  • Anna Johansson, socialdemokratisk infrastrukturminister.

Låt oss säga att en familj bestående två vuxna och två barn bor i Bjursås. En förälder jobbar i Falun och den andra i Rättvik. Barnen tränar idrott två gånger i veckan i Falun. För att ta sig till arbetet och få ihop livspusslet behöver familjen ha två bilar. Buss är i bästa fall ett alternativ som kan användas för klara av barnens resor till och från skolan, men inte mer. Mitt exempel är helt fiktivt, men de som känner Dalarnas geografi förstår att det är fullt realistiskt. Den som arbetar med politik måste vara förmögen att förstå hur livet gestaltar sig i andra människors verkligheter än sin egen. Annars blir man snabbt världsfrånvänd och oduglig som politiker. Denna sanning gäller mig såväl som alla andra politiker.

Annons

Om man är infrastrukturminister tjänar man ca 130 000 kronor i månaden och har chaufför till och från arbetet i en bil som någon annan har betalt för. Om man är minister verkar man dessutom i en miljö där de flesta medarbetare åker tunnelbana till jobbet iförda lågskor året runt. För 790 kronor i månaden får de resa så mycket de vill. Samma summa täcker nätt och jämt försäkringskostnaden varje månad för Bjursåsfamiljens båda bilar, innan de ens har rullat en meter. I en sådan miljö som infrastrukturministern befinner sig är det lätt att säga att bensinen är för billig. Ingen i hennes närvaro höjer på ögonbrynen eftersom ingen kan relatera till kostnaden för bensinen. Antingen därför att man inte har bil eller därför att man inte betalar för den själv. Ministern slås inte av att kostnaden för transporter är en av Bjursåsfamiljens största hushållsutgifter. Inte heller tycks hon ha funderat över om den tillvaro som hon personligen upplever om dagarna i högre utsträckning representerar ett normaltillstånd för svenska folket än den tillvaro Bjursåsfamiljen lever i. Kanske hade hennes närmaste medarbetare tillika statssekreterare kunnat besvara henne på denna fråga om inte han sedan regeringstillträdet vara fullt upptagen med vidlyftiga resor över jordklotet till en nytta ingen kunnat redovisa. Mot denna bakgrund är det inte konstigt, men desto mer beklagligt, att Anna Johansson (S) missade två viktiga saker när hon meddelade att familjen från Bjursås har för låga transportkostnader:

En normalbilist betalar i skatter och avgifter 200 procent av sina samhällskostnader.

För väldigt många är elbilen ännu inte ett ekonomiskt tillgängligt alternativ på samma sätt som att buss och tunnelbana inte är ett geografiskt tillgängligt alternativ.

Jag är inte naiv. Jag ser också problemen med petroleumbaserade drivmedel, men jag tycks skilja mig från vår infrastrukturminister i synen på hur utvecklingen ska ske. I min värld är det inte människorna med minst antal valmöjligheter som ska tvingas betala det största priset för en forcerad omställning.

Carl-Oskar Bohlin (M)

På plats i verkligheten

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons