Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oklart vem som lurar VB Energis kunder

VB Energi vet ännu inte vilket elbolag det är som ringer deras kunder och lurar på dem avtal i VB Energis namn.
– Vi har inte fått se några avtal, så vi vet inte så mycken än, säger Emma Agneteg, elhandelsansvarig på VB Energi.

Annons

Enligt Emma Agneteg jobbar VB Energi med ärendet, men i dagsläget har man ingen aning om vem det är som ligger bakom bedrägeriet.

– Vi fick vetskap om det här i samband med den nöjd-kund-index-undersökning som vi genomför just nu. Kunderna undrar varför vi ringer igen. Men några avtal har vi inte fått se och kunderna har heller inte nämnt något annat bolag för oss.

På avtalen, som flera kunder enligt uppgift har tecknat, borde det rimligtvis stå vilket elbolag som är avsändare.

Den uppgiften efterlyser även Jane Ullman på Konsumentverket.

– Det är först då vi kan göra något, så det är en väldigt intressant uppgift.

Jane Ullman misstänker vidare att det eventuellt kan vara ett oseriöst telemarketingföretag som blivit anlitat av ett elbolag för att sälja deras avtal, men av oklara anledningar i stället utger sig för att företräda VB Energi.

– I så fall är det väldigt oseriöst.

På Konsumentverket har man dock inte fått in några anmälningar i det aktuella ärendet.

Inte heller Gunnel Eriksson, konsumentvägledare i Ludvika och Smedjebacken, har fått några samtal från lurade kunder.

Hon manar dock till allmän försiktighet när det kommer till att teckna avtal över telefon.

– Det är många som tror att det krävs en underskrift för att avtalen ska vara giltiga. Men eftersom samtalen spelas in är det bindande även om man bara har sagt ja över telefon.

Ångerrätten vid distanshandel ger konsumenterna ett visst skydd, men då gäller det att de agerar inom 14 dagar.