Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ödesår för racingen

2012 blir ett ödesår för svensk banracing.

Annons

Två konkurrerande serier ska slåss om publikens gunst och sponsorpengarna. STCC, som funnits sedan 1996, och utbrytarna i TTA, som startar en egen serie.

Vilka sitter med trumf på hand och går vinnande ur striden? Frågan är om det inte är TTA med Janne "Flash" Nilsson i spetsen, Janne som för övrigt drog i gång STCC.

STCC må ha en genomarbetad och professionell organisation men utan de olika teamen som burit serien genom åren med sina förare står sig STCC slätt. Det är de tre tunga teamen, Volvo Polestar Racing, Flash Engineering och West Coast Racing som dragit i gång TTA. Med finns också dalateamet Brovallen design, anfört av Tobias Johansson från Avesta, som i år kört Seat i STCC.

När det gäller förare är redan fyra av de åtta främsta från årets STCC klara för TTA. Fredrik Ekblom kom tvåa i VW:s biogasbil och han har värvats av Volvo Polestar Racing, som redan har Tommy Rustad, trea i år, i ett av de fyra förarsätena inför nästa säsong. Rickard Dahlgren, som i år kört WTCC för Volvo, ingår också i stallet.

Färgstarke Janne "Flash" Nilsson, åtta i år, kör givetvis också för sin utbrytarserie och så Richard Göransson, som ska sitta i en av West Coast Racings bilar.

Och fler lär komma då de bästa förarna givetvis vill mäta sig med sina likar. Alla nämnda är kända namn och givna publikfavoriter. Frågan är vilka namn STCC ska matcha mot dessa? STCC behöver dessutom nya team för att fylla luckorna efter de som flyktat. Frågan är dock vem som vågar satsa pengar på nya team med tanke på den osäkerhet som råder inför nästa år.