Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nyandlighet lockar 4 400 varje vecka

I en ny forskningsrapport beskrivs det populärreligiösa landskapet i Dalarna.
Varje vecka besöker 4 400 personer i länet någon aktivitet kopplad till nyandlighet.
– Globaliseringen och äldre traditioner har påverkat hela den religiösa utvecklingen i Dalarna, säger professor Liselotte Frisk, professor i religionsvetenskap.

Annons

Vetenskapsrådet gav Liselotte Frisk, professor i religionsvetenskap vid Högskolan Dalarna och doktor i religionshistoria vid Stockholms Universitet Hanne Peter Åkerbäck, medel att starta ett forskningsprojekt i Dalarna. Det är en kartläggning av religiositeten och nyreligiositeten i länet.

– Det handlar om tro utanför de etablerade kyrkorna, en slags populärreligiositet där arenor med religiösa inslag samlar allt fler människor, berättar Liselotte Frisk.

I dagarna presenterades resultatet av Peter Åkerbäck och Liselotte Frisks forskningsstudie i boken, Den mediterande Dalahästen.

Ett digert forskningsarbete har pågått under tre år, då författarna besökt hälsomässor, kursgårdar, hälsohem, gym, hälsocentra, studerat reklam om alternativa behandlingar och produkter.

– Vi har med hjälp av olika metoder hittat olika former av religiositet och då menar vi där minst två människor möts på andra platser än i kyrkorna. Varje år arrangeras flera hälsomässor i Dalarna. Där kom vi i kontakt med utställare och besökare. Jag har även tagit mina studenter till hjälp att gå ut i sin närhet och se vad de kan hitta av information kring alternativa behandlingsformer och nyreligiositet.

En av frågorna Peter och Liselotte ställde var: Har det med religion att göra? De kom fram till att religion i dag inte är så avgränsat som det var tidigare. Gränserna är suddigare. De besökte bland annat seanser där besökarna fick kontakt med döda: Är det religion?

– Religiösa potentialer finns i många saker och dimensioner och är en fråga för varje individ att besvara. Vi tar mindfulness som ett exempel. Mindfulness är från början en teknik som användes inom buddismen och då omfattade religiösa värderingar. Inom KBT, kognitiv beteendeteknik används mindfulness som normal psykoterapi och används också inom sjukvården. En medveten närvaro: Är det religion? Mindfulness har religiösa rötter, men kan i dag kallas mainstream. Gränserna mellan religion och icke religion är suddigare, men mindfullness kan omfatta någon mån av religiös aspekt, säger Liselotte.

Det är ett stort intresse för nyandlighet i Dalarna. I länet arbetar 441 personer som schamaner, helare eller medium, de flesta dock inte på heltid. Studien visar också att 4 400 personer minst en gång varje vecka besöker en aktivitet som är kopplad till nyandlighet.

Att ägna sig åt fysisk, psykologisk och personlig utveckling och bli den man egentligen är, med eller utan andlig mening, blir vanligare.

Det kan till exempel handla om healing, reiki, diksha, traditionell kinesisk medicin, homeopati, ayurveda och akupunktur.

– Globaliseringen har betydelse för utvecklingen av nyreligiositeten. Det har påverkat hela den religiösa utvecklingen lokalt och i Dalarna.

Andra företeelse som lockar många är när medier och healer turnerar. Då är det fullsatt.

– Det populärreligiösa utövandet är mer accepterat i dag. Det är också naturligt hos människor att vara intresserad av frågor kring livsåskådning, vad som händer efter döden och om gud finns, säger Liselotte Frisk.