Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nyandliga rörelser lockar många i Dalarna

En våg av nyandlighet sköljer över Sverige.
Bara i Dalarna finns omkring 441 populärreligiösa producenter – schamaner, energimassörer, siare och många andra.
– Mycket handlar det om att gå sin egen väg och hitta sin egen inre kraft, den person som man verkligen är, säger Liselotte Frisk som just nu forskar kring alla dessa rörelser.

Annons

Liselotte Frisk är professor i religionsvetenskap på Högskolan Dalarna. För fyra år sedan började hon och kollegan Peter Åkerbäck projektet som fått namnet Den mediterande dalahästen. Där kartlägger de mindre organiserade religiösa rörelser utanför kyrkorna. Boken ska vara klar 2013.

– Det kan handla om helande, olika terapiformer, astrologi eller seanser. Vi kallar dessa strömningar för populärreligiositet, säger Liselotte Frisk.

Inom dessa rörelser är den personliga upplevelsen väldigt viktig. Även helande och hälsa går igen i stora delar av populärreligionen.

– Mycket handlar om att gå sin egen väg och hitta sin egen inre kraft, den person som man verkligen är, vilket balanserar på gränsen mellan religion och psykologi, säger hon.

Forskarna har upptäckt att många vanliga människor är engagerade i de populärreligiösa rörelserna. För att spå eller hela krävs ingen utbildning. Om man jämför med Svenska kyrkan så finns i Dalarna drygt 100 präster, samtidigt finns cirka 441 populärreligiösa producenter. Siffran skulle antagligen bli lika hög i andra delar av landet, enligt Liselotte Frisk.

– Det som kanske är speciellt med Dalarna är att vi har hittat sju kursgårdar som tar emot kursdeltagare. Det är sannolikt fler än vad vi skulle hitta på andra håll i Sverige, säger hon.

Hon tror att förklaringen kan vara att det finns en allmän bild av Dalarna som en naturskön och genuin plats, som länge har attraherat turister.

– De starka rötterna till kultur och tradition lockar hit många turister, det är en passande miljö också för kursgårdar, säger Liselotte Frisk.

Baravara i Vikarbyn är exempel på en kursgård där man arbetar med självkännedom, meditation och terapi med inspiration från den indiska vägledaren Osho. Utanför Rättvik ligger Berget, en kursgård som står på kristen grund men enligt Liselotte Frisk finns där även kurser med olika inriktningar som till exempel mindfulness. Hon betonar att det finns stora skillnader mellan de olika kursgårdarna.

Något som förvånat Liselotte Frisk är att många inom Svenska kyrkan också är väldigt engagerade i den här typen av rörelser.

– För individen var det ingen skillnad, till exempel talade vi med präster som också var engagerade i populärreligiösa aktiviteter. Att man inte såg några gränser, det förvånade mig. Jag trodde att gränserna var tydligare, säger hon.