Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya jobb i Mockfjärds

Fönsterkoncernen Mockfjärds har under 2012 nyrekryterat 65 medarbetare, varav åtta anställts vid kontoret i Mockfjärd.
Under 2013 ska ytterligare 70 säljare och 140 montörer rekryteras.
– Vi har budgeterat en försäljning på 610 miljoner i år, men är på väg mot 630, berättar vd:n Tommy Larsson.

Annons

Mockfjärds ökar försäljningen trots en allt tuffare konjunktur.

Som jämförelse kan nämnas att omsättningen 2011 var 582 miljoner och 2010 508 miljoner.

– Konjunkturen började vika i april-maj och flera av våra konkurrenter har det riktigt tufft och har varslat anställda. Situationen ser ut att kunna förvärras under hösten, säger vd:n.

Att han inte låter alltför bekymrad beror på att en stor del av Mockfjärds framgångar faktiskt grundlagts under just lågkonjunkturer.

– Jag kan naturligtvis inte lova att vi klarar det även den här gången, men vi försöker se möjligheterna, jobbar stenhårt och har skapat många olika aktiviteter för att åter försöka rycka i uppförsbacke, förklarar han.

Fredrik Rozén, vice vd, utvecklar möjlighetsresonemanget:

– När samhället går in i en lågkonjunktur stannar fastighetsmarknaden upp och många som funderat på att sälja och köpa nytt satsar istället på det egna boendet. Och räntan har gått ner, prisnivån är bra och ROT-avdraget sänker kostnaderna.

Koncernen har också gjort några nyckelrekryteringar:

#Lotta Engberg har anställts som marknadschef och flyttat från Stockholm till Mockfjärd.

#Torgny Tillstam har anställts som försäljningschef och flyttat från Jönköping till Leksand.

– Vi har också nyrekryterat till vår servicecenter, som jobbar direkt ut mot kunderna för att behålla en hög kundnöjdhet. 97 procent av kunderna är nöjda när de betygsätter helheten och 90 procent är beredda att rekommendera oss.

Satsningen på uppföljningar, en egen kundombudsman och ett nöjd kund-index har minskat antalet anmälningar till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, och ökat försäljningen.

– I dag har vi bara några enstaka ARN-anmälningar om året – på 200 installationer i veckan och 8 000 kunder om året. Och vi följer alltid ARN:s beslut.

Tommy Larsson och Fredrik Rozén berättar att framgångarna gjort det lätt för företaget att rekrytera kvalificerad personal med rätt kompetens.

– När vi nyligen sökte en säljare hade vi – efter en första sållning – 70 välmeriterade namn att välja bland. Det ställer krav på vårt rekryteringsarbete, men det är ett fantastiskt positivt problem, menar Fredrik Rozén.

Han och Tommy Larsson tror på fortsatt tillväxt under kommande år, men är också införstådda med och hyser respekt för svårigheterna.

– Vi aktar oss för att bli övermodiga.