Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya hängbron kommer i delar till Vansbro

Även om det inte ser ut att ha hänt så mycket när det gäller hängbron över älven till Grönalid så har det pågått ett intensivt arbete sedan anbudet gick till BPR i Vansbro.
– Vi har beställt en helt ny bro som kommer de närmaste dagarna och dessutom fått en arbetsplattform konstruerad så vi kan genomföra jobbet, säger Bosse Becker, ägare till BPR.

Annons

Tanken är att allt trä i bron ska bytas ut, det som blir kvar är pylonerna och de vajrar och hängen som bär upp konstruktionen. Men ståldetaljer som binder samman konstruktionen ska bytas mot nytt.

– Med hjälp av den specialbeställda arbetsplattformen kan vi jobba oss över älven och byta del för del av den gamla bron, varje sektion som vi byter är sex meter lång, berättar Anders Hellgren, BPR.

Vartefter som en sektion bytts ut flyttas ställningen ut en bit över älven och så kan en ny sexmeters sektion bytas. Sammantaget är det 33 sektioner som ska bytas i den 124 meter långa bron, inkluderat de delar som sitter innanför pylonerna.

– Den nya bron kommer att se ut ungefär som den gamla, den blir dock lite bredare, i stället för 170 centimeter blir den 220 centimeter, vilket är ungefär den bredd den hade innan den smalnades av för många år sedan, säger Bosse Becker.

Skälet till att den görs lite bredare är bland annat för att underlätta för cyklister att mötas på bron, tidigare har de nästan slagit i varandras styren.

– Dessutom blir det lättare med snöröjningen, det går att köra med lite större maskiner, poängterar Bosse Becker.

Den nuvarande bron är tillverkad av obehandlat trä och skulle med jämna mellanrum ha fått ny målning, vilket inte blivit gjort på många år och just detta är ett av skälen till att den dömts ut. Nya bron tillverkas av tryckimpregnerat limträ och ska stå emot väder och vind i många år, den ska dock med jämna mellanrum oljas in för att undvika att den torkar.

– Tillverkaren av bron, Martinsons i Skellefteå garanterar att bron ska hålla i 60 år, de är för övrigt en av de största i landet på träbroar, poängterar Anders Hellgren.

Ställningen de använder har konstruerats för just detta jobb och på den kommer personalen från byggföretaget BPR och Munters bygg åt alla vitala delar på ett bra sätt. Längst ner, hängande under bron är det ett slätt golv där allt som faller ner samlas upp.

– På det viset ska inte så mycket som en spik hamna i älven, noterar Bosse Becker.

Under byggtiden kommer det att vara 6-8 man som jobbar med bron och på slutet kommer elektriker att göra det sista med installationen av bland annat belysning.

– Tanken är att bron ska vara klar att inviga den 20 juni och jag ser inget i dag som kan vålla något problem med att hinna klart tills dess, det ser väldigt bra ut, så här långt, säger Bosse Becker.

Annons