Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny linjedragning och delvis dubbelspår

Tre alternativ till ny linjesträckning från trakten av Svarthyttan och cirka en mil norrut,dubbelspår mellan Sellnäs och Borlänge, en ny trespårs mötesstation norr om Gräsberg, och utbyggnad av mötesplatsen i Ulvshyttan.
Det blir huvuddragen i Trafikverkets kommande förstudie för ökad framtida kapacitet på Bergslagsbanan mellan Ludvika och Borlänge. Det handlar om mycket avancerade men ännu ofinansierade åtgärder.

Annons

Det är mot bakgrund av att transportbehovet på stråket förväntas öka som den aktuella bandelen blivit föremål för en djupare utredning. Arbetet med förstudien ingår som ett led i det långsiktiga projektet under rubriken Bana Gods Mitt som ska göra det möjligt att köra fler godståg genom mellersta Sverige.

Notervärt i sammanhanget är att de åtgärder som det nu skissas på mellan Ludvika och Borlänge är i sin linda och finns inte med i den aktuella långtidsplanen som sträcker sig fram till och med 2021.

Den tunga delen i den kommande förstudien blir förslaget om helt ny cirka en mil lång bansträcka norrut från trakten av Svarthyttan norr om Gräsberg. Oavsett alternativ är avsikten att spåret, till stora delar, ska dras i långa tunnlar.

Med den åtgärden blir det möjligt att slopa den gamla och kurviga "omvägen" via Rämshyttan. I ett arbetsmaterial, som tidningen kunnat ta del av, framgår också att den befintliga tunneln norr om Rämshyttan är i ett "bristfälligt skick och har ogynnsam spårgeometri".

Trafikverkets utredare har skissat på tre så kallade korridorer för den tilltänkta nya dragningen långt öster om Rämshyttan. Den östligaste av dem tangerar det riksintressanta Natura 2000-området Jätturn med grottan i Smedjebackens kommun.

"Förutom att nya markanspråk görs och förändringar i landskapsbilden uppstår påverkas vatten-, boende-, och kända kulturmiljöer mer eller mindre. Norra tunnelpåslaget för alternativ öst ligger nära Jätturn vilket kommer att påverka upplevelsevärdet negativt" konstateras i en minnesanteckning från ett referensgruppmöte i förra månaden med representanter för en rad berörda parter.

Förslaget till förstudien beräknas gå ut på remiss i januari och målsättningen är att en färdig handling ska ligga klar någon gång under våren.