Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu träder den stora omläggningen av Faluns stadsbussar i kraft

Från och med 14 augusti rullar bussarna enligt de nya tidtabellerna i Falun. Förändringarna är många och något som skapat extra mycket uppståndelse är avsaknaden kring Mjuka Linjen. Och numera är, som man tidigare bestämt, linje 20 och 21 helt borttagna från busstabellerna.

LÄS ÄVEN: Så ändras busstrafiken i din kommun

Mycket förändras inom Faluns busstrafik. Den 14 augusti har sedan länge varit satt som det datum då förändringarna träder i kraft.

Och nu är alltså dagen kommen. Mest uppståndelse har rådit kring Mjuka Linjen, vars trafik numera helt har upphört, något som grundar sig i besparingskraven från kommunen.

LÄS MER: Missnöje från pensionärerna då Mjuka Linjen dras in

Anledningen till varför man valt att stryka linje 20 och 21 från tabellerna ligger, enligt Dalatrafik, i en önskan kring att öka trafiken mellan Falun och Borlänge.

Man hänvisar till statistiken som ska visa hur bussturerna för linje 20 och 21 helt enkelt inte varit tillräckligt utnyttjade för att vara värda de resurser som krävs.

De som tidigare rest med Mjuka Linjen hänvisas numera till ordinare busstrafik.

– Cirka 84 procent av dagens resenärer med Mjuka linjen får som mest ytterligare 200 meter till närmaste hållplats, men i många fall betydligt kortare, menar Dalatrafiks trafikchef Janne Andersson.

Det betyder att majoriteten av Mjuka Linjens resenärer får en längre väg till hållplatserna. Man har då jämfört var hållplatsen som tidigare trafikerats av bussarna låg jämfört med den hållplats som nu gäller för den uppdaterade busstrafiken.

Vidare har DT även tagit del av statistiken kring antalet resande per busstur för Mjuka Linjen från 2015. Den visar att bussarna använts av i snitt fyra resenärer per tur.

Då besparingskraven enligt Dalatrafik har ställt Mjuka Linjen-bussarna mot alternativet kring att införa fler bussar mellan Falun och Borlänge, där man valt det senare, tog DT även del av de siffrorna.

Där ser man att antalet resande per bussresa mellan orterna, under morgnarna då det är som flest resenärer, ligger på 31,5 resenärer per tur. Även den statistiken för hela 2015.

Och det ska alltså delvis vara den statistiken som ligger som grund till att busstrafiken ändras.

LÄS MER: Stora förändringar av busstrafiken - flera områden i Falun blir utan kollektivtrafik

Men det är inte den enda förändringen på de nya tabellerna.

Delvis har man, enligt tidigare uttalande, tillsatt mer trafik mellan Falun och Borlänge. Samtidigt så har man även sett över samtliga linjer för att effektivisera och anpassa turerna efter hur de resande tidigare använt sig av busstrafiken.

Det betyder att man i många fall ökat trafikeringen under de tidpunkter på dagen då flest resenärer åker den valda sträckan, och dragit in på trafiken under de tidpunkter då färre väljer att färdas med bussarna.

En annan förändring för just Falun- och Borlänge-trafiken är att man kopplat samman stadstrafiken med pedlingstrafiken genom att lägga till hållplatser på linjernas resväg både i Falun och Borlänge.

Även det för att förenkla för de resenärer som pendlar mellan de båda städerna.

Dalatrafik säger att de är väl förberedda inför förändringarna.

– Vi har informerat allmänheten väldigt mycket, och våra chaufförer har även tränat in sig på de nya linjerna, säger Conny Strand.

■■ TIPSA! Hur påverkas du av förändringarna i busstrafiken? Kontakta DT via telefon: 023-936 00, mms/sms: 72023, mejl 72023@dt.se eller Tipsa-tjänsten.