Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu tar Ekström ny sats mot VM-guld

Nya bilar och ny teamkompis. Till helgen ska Mattias Ekström ta första steget mot det hett eftertraktade VM-guldet i rallycross.
– Jag tycker vi gjort hemläxan bra den här vintern, säger Ekström till Sporten.

Annons

Det är tredje säsongen som Ekström driver sitt eget rallycrossteam i VM och det är andra säsongen som han själv kör merparten av tävlingarna. Förra året slutade han femma i VM-tabellen och det vill han förbättra i år. Helst med ett VM-guld.

– Jag tävlar alltid för att vinna och vi tar höjd för att stå högst upp på pallen. Men det är klart att jag också kan leva med om jag skulle ta mot ett tredjepris på FIA:s stora prisutdelning i höst, säger han.

Det är ett par veckor sedan som Ekström presenterade årets satsning. Han ska själv köra merparten av tävlingarna och hans nya teamkamrat heter Toomas Topi Heikkinen, 24-årig finländare. Med sedvanlig Ekströmsk noggrannhet har förra årets säsong analyserats och svagheterna har identifierats och, förhoppningsvis, åtgärdats.

– Efter förra säsongen gjorde vi en lista på alla problem vi hade och vi har jobbat av den listan. Vi har full koll på vår plan men frågan är om planen är tillräcklig. Men jag känner mig trygg med att vi gjort vad vi kunnat inför premiären, säger han.

Är det två helt nya bilar?

– Den ena är helt ny och den andra har vi haft som testbil. Men ingen av dom har gått i tävling.

Ekström säger att det är stor skillnad mellan den första versionen av Audi-bilen jämfört med de bilar teamet ställer på banan den här säsongen.

– Det har varit många uppdateringar, kaross, motor, växellåda, elektronik, bromsar. En stor fördel med nya grejer är att vi köper oss driftsäkerhet.

Teamet har cirka 15 testdagar sedan förra säsongen slutade, bland annat har det varit stort fokus på ett av 2015 års stora problem. Starterna.

– Vårt team fick lite av en stämpel på sig att vi alltid var sist in i första sväng men ändå på något sätt var bland de tre bästa i mål. Gör man en dålig start i rallycross får man kämpa som en tiger för att reparera det, säger han.

Vad berodde de dåliga starterna på? Bil, förare eller en kombination?

– 100 procent bilen. Visst spelar förarens reaktionstid in men det viktigaste är att bilen fungerar som den ska med koppling, växlar, hjulspinn och så vidare.

Likaså har teamet försökt komma tillrätta med det Ekström kallar tiokronorsproblem, alltså tekniskt strul av enklare natur.

– Vi tappade huven en gång, vid en annan tävling lossnade en gasvajer. Det är detaljer som inte kostar mycket pengar men däremot mycket poäng.

Precis som förra säsongen ser Ekström ut att missa två VM-deltävlingar eftersom de krockar med hans tävlande i DTM. Men uppgifter till Sporten gör gällande att en lösning kan vara på gång till DTM-premiären på Hockenheim då rallycross-VM också kör sin andra deltävling på samma bana. En lösning som i så fall innebär att Ekström kör både DTM och rallycross samma helg. Det är dock uppgifter som Ekström inte kan bekräfta i dagsläget.

Mattas Ekström pekar ut dubble världsmästaren Petter Solberg som tuffaste motståndaren till VM-guldet, tillsammans med  Andreas Bakkerud, Johan Kristoffersson, Sebastian Loeb och Timmy Hansen.

– De blir de svåraste konkurrenterna. Petter är den som testar och utvecklar mest och han blir självklart svår att slå. Jag har respekt för alla men även de kokar spagetti i vatten precis som jag, säger Ekström och framhåller att han håller fast vid sitt vinnande koncept från tidigare år.

– En av detaljerna som gjort mig framgångsrik är att jag inte fokuserat så mycket på konkurrenterna utan mer på mitt eget.

Vad tror du om Heikkinens möjligheter?

– Topi är snabb och han har gjort det bra på våra tester. Men det är aldrig lätt att byta team och bil men jag tror att det är stor chans att han kan leverera redan första helgen.

Premiären nu till helgen går i Montalegre i Portugal, samma premiärbana som förra året. Ekström tog sig då till semifinal –  men:

– Jag hade bra fart men till semin tog jag ett dåligt beslut och hade regndäck med torrsetup.

Ekström slutade sexa i den tävlingen.