Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu synas rätten till skadestånd

Sommaren 2011 sänktes hyran för boende på Hagagården.
Nu pågår Hyresgästföreningens utredning om eventuella skadeståndskrav.
– Vi har fått ett direkt uppdrag från medlemmar att undersöka det, säger Marcus Kjellin, Hyresgästföreningen.

Annons

Tidningen berättade för drygt ett år sedan att boende på Hagagården betalat för hög hyra. Hyran sänktes - men ingen återbetalning skulle ske.

Hyresgästföreningen konstaterade då att det inte var möjligt att kräva en retroaktiv sänkning. Nu pågår en utredning i ärendet. Enligt förhandlingsledare Marcus Kjellin är frågan aktuell efter att medlemmar vänt sig till föreningen för att få saken utredd.

– Vi tittar på de rättsliga möjligheterna att ställa retroaktiva krav på kommunen. Utgångspunkten när man förhandlar om en hyresförändring är att man förhandlar framåt i tid. Förhandlar vi med Tunabyggen om en höjning är det ingen som kommer på tanken att säga att hyran varit för låg, att man vill ha retroaktiv höjning.

Detsamma gäller om hyran sänks. Men Kjellin säger att det finns undantagsfall där man bryter igenom huvudregeln. Lägenheten kan ha hyrts ut under felaktiga förutsättningar, som fel yta eller lägenhetstyp i kontraktet

– Hyresvärden ska ha utgett en utfästelse till hyresgästen som visat sig vara felaktig. Då kan det berättiga till skadestånd. Man tittar då på vilken påverkan den felaktiga utfästelsen haft på hyran. Skadeståndet beräknas som ett värde motsvarande den påverkan.

Hyresgästföreningen undersöker nu på om det finns möjlighet att i det här fallet driva ett sådant krav, om det förekommet felaktiga utfästelser som spelat in på hyresnivåerna.

– Kommunen har signalerat att man är intresserad av resultatet av vår utredning. Vi kommer att närma oss dem med rekommendationer i första hand om det finns grund för att driva återkrav. Då är det bästa för alla inblandade att kommunen frivilligt tar det ansvaret och gottgör de som drabbats, säger Marcus Kjellin.