Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu stoppas bussrevolutionen

Efter ett dygn med Dalatrafiks bussrevolution.
Nu skrotar man reklamkampanjen och annonserna dras tillbaka.
– Det har blivit raljerande och kanske har vi gjort oss förtjänta av det, säger Bengt Benjaminsson, trafikchef vid Dalatrafik.

Så var den då här – den omtalade bussrevolutionen signerad Dalatrafik.

Men efter mängder av synpunkter både på begreppet revolution och hur den nya trafiken har utformats väljer man att återkalla kampanjen.

– Så fort som annonser kan avbokas kommer vi att göra det, säger Bengt Benjaminsson och fortsätter:

– Vi kommer inte jobba med begreppet "revolution" utan tonar ner det. Det har blivit raljerande och kanske har vi gjort oss förtjänta av det.

Under måndagen har mängder av tips kommit in till DT över hur busstrafiken har fungerat under den första dagen med den nya tidtabellen.

Bland annat har barn på Gamla Berget blivit utan skolskjuts. I Riset, utanför Sundborn, kom inte bussen in för att den inte kunde vända och i Karlsbyheden stod barnen och väntade längs den hårt trafikerade länsväg 850 (se bilden).

Dessutom. På Dalatrafiks hemsida går det nu att ta del av ungefär 100 uppdateringar på förändringar i trafiken, vilket därmed gör de nyligen utskickade tidtabellerna tämligen inaktuella.

– Det säger vi hela tiden, att den tryckta tabellen ska man inte gå efter. Man beställer personliga tidtabeller och uppmaningen är att söka uppdateringar via kundtjänst, dator, smartphone eller appen.

Men varför skickar ni ut tidtabeller om ni ändå inte tycker att folk ska använda den?

– Det blir ett antal fel i den och det var den tabell som gällde då. Nu kommer synpunkter hela tiden och kanske skulle vi inte ha skickat ut den.

Vad kostar det att skicka ut tabellerna till hushållen?

– Jag vet inte. Det får du fråga vår marknadsavdelning om, men det är inga billiga grejer.

Varför har det blivit så här?

– Mycket av det här har skett under stark tidspress. Vi har haft ungefär en månad på oss. Det här är lagt utifrån den trafikbeställning vi har fått och i det här fallet från Falu kommun.

Kunde man inte ha skjutit upp förändringarna?

– Vi har levt med den förhoppningen, men inte kunnat dra i bromsen för att det här redan hade gått så långt.

Det låter som att Daltrafik inte har fått speciellt schyssta förutsättningar?

– Det tänker jag inte säga någonting om. Jag är lojal så det får bli din slutsats, svarar Bengt Benjaminsson.