Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu skyltas riksvägarna om till E16

Snart försvinner gamla klassiska riksvägnummer som 71 och 80.
Det sker när den nya Europavägen E16 från Gästrikland genom Dalarna till Norge invigs.
Omskyltningen mellan Gävle och Falun är snart klar. I nästa vecka är det dags för sträckan Falun-Borlänge.
Totalt kommer över 450 gröna skyltar att sättas upp. Arbetet beräknas vara klart till invigningen som sker i norska Kongsvinger den 25 september.

Annons

– E16 kommer att betyda mycket på olika sätt. Den nya Europavägen kommer att knyta ihop oss åt flera håll med de skandinaviska vägstråken, säger projektledare Håkan Bergeå i Partnerskap E 16 Gävle-Oslo.

Flera kommuner i Dalarna och Gästrikland samt en kommun i Norge har samarbetat för att förverkliga visionen om E16, en Europaväg mellan Gävle och Oslo, via Dalarna, Nordvärmland och Hedmark, som är ett norskt fylke på gränsen mot Sverige

De kommuner som deltar i samarbetet är Gävle, Sandviken, Hofors, Falun, Borlänge, Gagnef, Vansbro, Malung-Sälen och Torsby, samt Kongsvinger i Norge. Samarbetet drivs under namnet Partnerskap E16 Gävle-Oslo.

Håkan Bergeå är naturligtvis glad över att kunna konstatera att man snart har rott projektet i hamn, även om han tycker att uppgraderingen borde ha kommit för länge sedan.

– Ja, det är ju lite märkligt att den har dröjt så länge inte minst med tanke på alla stora internationella exportindustrier som finns på sträckan från kusten i Gävle, Outokumpu, SSAB, Stora Enso, ABB och Sandvik för att nämna några. Dalarna och Gävleborg är faktiskt de enda län i Sverige som saknat en bra och tydligt utpekad öst-västlig vägförbindelse med Norge.

För exporten i regionen är Håkan Bergeå därför övertygad om att nya Europavägen får en stor betydelse, men också för turismnäringen.

– Gävleborg och Dalarna är vid sidan av Göteborg och Stockholm Sveriges största turistlän och om man tittar på vägkartor och Europakartor så är ju alla Europavägarna utmärkta, och snart också E16 Gävle-Oslo, säger Håkan Bergeå och fortsätter:

– Andra vägar finns ju inte alltid med på kartorna och det här blir ett naturligt stråk att välja. Som en liten jämförelse kan man ta Malung som när riksväg 45 blev E45 kunde se på trafiken att det var fler utlänningar som hade hittat den vägen.

Håkan Bergeå tar Malung-Sälens kommun som ytterligare ett exempel också för att åskådliggöra E16 framtida betydelse:

– Man kanske ser den som en liten kommun, men i själva verket är ju Sälen Dalarnas största stad under några månader om året om man räknar med alla som vistas där då. Dalafjällen är ju också Nordeuropas största vintersportdestination, så visst är det konstigt att ett sådant här stråk inte har funnits tidigare.

Sedan tidigare finns Europavägarna 10, 12 och 14 som går tvärs över Sverige längre norrut och där finns inte alls samma täta bebyggelse och lika många utvecklade industrier som i det område som E16 får sin sträckning.

– Ja, om vid inte hade varit två länder, om inte unionsupplösningen hade kommit till stånd, så hade nog det här stråket varit naturligare mycket tidigare. Den här öppningen mot Norge tror jag blir betydelsefull också när det gäller öppenheten mot Norge.

Frågan är då om den nya Europavägen automatiskt innebär förbättringar av olika slag, vägstandard, trafiksäkerhet och så vidare?

– Det som avgör standarden är ju ganska mycket trafiken och behoven. Det är inte självklart att det börjar förbättras mycket mer nu, men indirekt kommer det att bli effekten på sikt, eftersom vägen blir som ett slags livsnerv, säger Håkan Bergeå och fortsätter:

– Historiskt vet vi att där infrastrukturen är god, där sker utveckling, och där infrastruktur saknas, där sker ingen utveckling.

Arbetet med omskyltningen sker i två etapper. I den första etappen kommer entreprenören att göra i ordning fundamenten för de nya skyltarna, vilket redan i stor omfattning är gjort. I den andra etappen kommer skyltarna att bytas ut.

Håkan Bergeå berättar att man parallellt med arbetet för att förverkliga visionen om E16 kämpat för att få med etapper på sträckan i den långsiktiga vägplaneringen, vilket man också har lyckats med.

En sådan etapp är riksväg 70 på sträckan mellan Borlänge och Djurås (som alltså liksom sträckan Borlänge-Falun fortsättningsvis kommer att ha två beteckningar, riksväg 50/E16 respektive riksväg 70/E16), här gör Trafikverket nu en förstudie för att så småningom kunna bygga en mötesfri väg, liknande den som går söderut från Borlänge.

– En annan sträcka som kanske ligger allra först tidsmässigt är den ganska krokiga och slingriga delen Dala Järna-Vansbro. Här planeras en förbifart, liksom vid Yttermalung där det också är både trångt och krokigt i dag, säger Håkan Bergeå.

Håkan Bergeå säger vidare att Partnerskap E 16 Gävle-Oslo gör stora ansträngningar för att förbättringar ska ske vid gränsövergången Torsby-Kongsvinger.

– Ja, det ser ganska bedrövligt ut där i några mil, så vi hoppas kunna intressera båda länderna att göra insatser.

Kongsvinger är också platsen för invigningen av E16 tisdag 25 september. Båda ländernas infrastrukturministrar medverkar.

– Då ska vi passa på att flagga lite extra för att gränsövergången borde manifesteras med ett lite bättre vägavsnitt, säger Bergeå.

Han berättar slutligen att man från svensk sida planerar en resa dagen före den stora invigningen genom samtliga kommuner där E16 passerar och ha en lite mindre ceremoni i varje för att högtidlighålla starten.

Platsen för den stora invigningen kunde inte ha valts bättre anser han.

– Nej, det var ju vid fästningen i Kongsvinger som vi sköt ihjäl varandra som mest. Nu blir platsen symbolen för att vi knyter ihop våra kommunikationer.