Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu ska hockeypubliken kartläggas

– Det är skillnad på turister och besökare.
Det säger kommunens näringslivschef Per Strid.
Under hösten och vintern kommer han att undersöka hur mycket hockeybesökarna spenderar vid LIF:s hemmamatcher.

Enligt politikerna i kommunstyrelsen håller näringslivschefen Per Strid på att uppdatera en konsekvensanalys från 1990-talet, men det stämmer inte.

– Nej, den undersökningen jag håller på med baseras helt och hållet på nya siffror och den initierade jag innan LIF:s borgensansökan kom på tal, säger Per Strid.

Undersökningen håller som bäst på att beställas och kommer att utföras av ett företag som Per Strid arbetat med hos sin förra arbetsgivare - Vasaloppet i Mora.

Vid tre olika typer av hemmamatcher kommer köpvanorna hos LIF:s besökare att karläggas.

Hockeybesökarna kommer hit, käkar kanske lite, ser matchen och åker hem igen. Ingen handlar mat eller kläder - det vet väl alla?

– Det är precis sådana kommentarer jag vill komma bort i ifrån. Jag vill ha fakta och inte antaganden. Endast med fakta i botten kan man fatta beslut.

Kommer du att undersöka hockeyskolans inverkan på Leksands näringsliv också?

– Nej.

Varför inte?

–  Det är en annan typ av undersökning som jag inte fått i uppdrag att göra. Man måste skilja på turister och besökare - turister har rest minst tio mil och vistats minst 24 timmar på resmålet.

– Visst skulle man kunna göra en uppskattning av de turistekonomiska effekterna som uteblir när hockeyskolan inte är i gång - men en uppskattning är inte en samma sak som en undersökning där man frågar den enskilde turisten.

Hur mycket kommer undersökningen att kosta?

– Den faktiska kostnaden ligger på mellan 50 000 kronor och 70 000 kronor och vi räknar med att kunna dela den med några av LIF:s sponsorer.

Varför skulle de vilja vara med betala?

– De får en unik rapport som visar ett mått på hur besökarna uppfattar deras sponsormedverkan vid hemmamatcherna, avslutar Per Strid.