Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu krävs bättre märkning på mobilpriser

Sedan den första mars måste det vara tydligare märkning i butikerna på den totala kostnaden när man köper mobiltelefon med abonnemang.
– Vi tycker inte om när det bara är en liten "snutt-text" som fladdrar förbi längs ner i annonsen, säger jurist Daniel Karfs på Konsumentverket.

Annons

Förra veckan började nya föreskrifter från Konsumentverket att gälla, som innebär att butikerna tydligt måste redovisa vad den lägsta totaltkostnaden blir vid köp av mobiltelefon med abonnemang under hela abonnemangsperioden. Att bara ange månadskostanden räcker inte. Anledningen till att Konsumentverket gjort detta är att de vill underlätta för konsumenterna att bedöma vad den verkliga kostnaden blir vid ett mobilköp.

– Egentligen är detta ett förtydligande från vår sida. Priset ska alltid stå klart och tydligt, det ska man inte kunna missa, säger Konsumentverkets jurist Daniel Karfs.

Med "lägsta kostnad" menar Konsumentverket det man får betala om mobilen mot förmodan blir liggande oanvänd i en låda.

– Förr beräknade butikerna den minsta totalkostnaden olika. Att det blir enhetligt gör det lättare för konsumenterna att göra prisjämförelser. Folk har inte alltid förstått kostnaden. Det gäller alla, men det är särskilt viktigt att unga inte börjar sina liv med att ingå avtal de inte har råd med.

Att ha lägsta totaltkostnaden undangömd, till exempel med liten, finstilt text, är inte heller okej.

– Vi tycker inte om när det bara är en liten "snutt-text" som fladdrar förbi längs ner i annonsen.

När DT besökte några mobilaffärer i Falun strax efter att regeln trädde i kraft hade ingen av dem börjat med någon ny, tydligare skyltning av det slag som Konsumentverket efterfrågar.

– Vi förväntar oss att de som säljer mobiltelefoner reagerar omedelbart, men vi har förståelse för att det kan ta tid att få den nya märkningen på plats. Inom kort kommer vi dock att se allvarligt på överträdelser.

Om en konsument upptäcker att någon butik inte sköter sig kan de anmäla detta till Konsumentverket som kan inleda ett tillsynsärende. Möjligheter till sanktioner finns om butiken inte rättar till felen, som i värsta fall kan leda till förbud eller vite.

– Våra bästa spanare är konsumenterna. Vi hoppas att arbetet pågår för fullt i butikerna, säger Daniel Karfs.

Konsumenterna vi träffade i Falun verkade gilla de nya reglerna.

– Att det blir tydligare är bra. Många blir nog lurade på hur det ser ut nu, och jag tror att exempelvis ungdomar inte läser det finstilta, säger Annika Olsson från Vällinge.

Josefin Forsén och Carolin Rosman från Svärdsjö/Kårtäkt tycker å ena sidan att tydlighet är bra, men å andra att det borde ligga på den enskildes ansvar att läsa ordentligt vid ett telefonköp.

– Ska man skaffa abonnemang så läser man ju den lilla texten. På det sättet är det en korkad regel, men den är bra för de som inte tittar ordentligt. Det jag tycker är viktigare är att man informerar om täckningen. Förut var jag fast med ett abonnemang i två år, och kunde inte ringa från mobilen hemifrån, säger Carolin Rosman.

Josefin Forsén håller med.

– Det känns lite uttjatat, men det är bra att det blir tydligare för de som inte läser. Det kan säkert vara bättre för äldre och för ungdomar.

Hannes Bengtsson vet att det kan vara svårt att räkna ut totaltkostanden. När hans son skulle köpa en Iphone gjorde han en uträkning i Excel för att se vad det faktiska priset blev.

– Det som verkade billigast var faktiskt dyrast.

Mari Stigborg tror att många blir lurade i dag.

– Det är lurendrejeri när det står på reklamen att det bara kostar 199 kronor i månaden, men så visar det sig att det blir mycket dyrare sen.