Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu går solen ner för Mora strand

I Mora Tidning, den 10/8, står tre nöjda personer och ler över att idyllen Mora skall omvandlas till en trafikplats med 4-filig väg och flera rondeller. Det är ett hån mot de generationer som i århundraden kämpat med hacka, spett och spade och byggt strandskoningar, mjågning, för att rädda Morabornas centralort och kyrkoplats från att spolas bort av älvens då oreglerade krafter.

Det är också ett hån mot de tjänstemän och politiker som på 70-talet arbetade fram förslaget till förbifart som skulle säkra och bevara Mora för framtiden. Den förbifarten har Moraborna väntat på i över 50 år.

Det har varit flera möten om trafiken och vid dessa möten har starka och sakliga argument förts mot genomfartsleden av personer med kunskap om trafikplanering. Så, Anna Hed, kom inte och säg att det är trist att klagomål först nu har förts fram. Du har faktiskt deltagit på dessa möten. Enligt utsago så visade ni totalt ointresse för de sakliga och väl underbyggda argument som framfördes.

Anna Hed försöker försvara sig med att beslutet fattats i demokratisk ordning. Som om alla formellt demokratiskt fattade beslut alltid är av naturen riktiga och förnuftiga. Europas historia uppvisar massvis av exempel på motsatsen. Anna Hed och följare berikar nu detta antal med sina beslut.

Sedan Anna Hed, varför har inte Moraborna blivit tillfrågade om en sådan här viktig ödesfråga för Mora?

Samhällsplaneraren ägnar sig åt att tala om att Kristinebergskullen skall sänkas med 80 cm men undviker att meddela hur många 10 tusentals kubikmeter, jordmassor som ska schaktas bort. Detta unika riktmärke i Mora som man tidigare med största försiktighet har behandlat vid planering av hotellet och bostadsområdet. Kristinebergskullens karaktär skulle skyddas och därför smögs byggnationen in på ett humant sätt och att den södra och västra sidan lämnades ostörd. Då hade Mora Kommun samhällsplanerare som kunde sitt Mora och skyddade de kulturella värden som fanns.

Exempel på hur dålig trafikplanering är ser vi idag. Bostadsområdet Rödmyren har nu fått bli genomfartsled då trafikanterna tröttnat på att köa från Moraklockan fram till rondellen vid Färnäs kvarn. Då väljer de Rödmyrsvägen, de som ska vidare mot Orsa, Härjedalen och Jämtland istället för att köa i en ½ timme för att nå Noret rondellen.

I mitten av 90-talet så fanns ”förbifart Mora” som nr 1 på Vägverkets åtgärdslista. Vän av ordning frågar sig då vem eller vilka låg bakom och var ansvariga för att ”förbifart Mora” inte fullföljdes eller togs bort från åtgärdslistan?

Så innan solen går ner helt för Mora strand så kan kommunledningen visa handlingskraft genom att först ta bort de 86 miljonerna som anvisats till genomfarten och sedan ta kontakt med Trafikverket och påbörja processen med att omförhandla med entreprenören om att flytta om resurserna till etapp 1 i planen för förbifarten. Allt går om man bara vill engagera sig.

Hans Eriksson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel