Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu är Esko och Mats europamästare

Med två eller tre deltävlingar kvar att köra är det redan klart att Esko Junttila och Mats Myrsell kan titulera sig europamästare i rally.
Efter att ha vunnit sju av nio deltävlingar i FIA Historic Sporting Rally Championchip har de ett ointagligt försprång.

Annons

Det handlar alltså om ett mästerskap för äldre rallybilar. Det är tredje året som Esko Junttila från Smedjebacken och Mats Myrsell från Stora Skedvi är med i mästerskapet och i år har det gått riktigt bra för duon.

De hade inte möjlighet att ställa upp i de två första deltävlingarna, men sedan har det gått som på räls. Det har blivit sju raka seger i kategori 2, klass 5.

– Fantastiskt roligt, säger Junttila.

Bilarna får vara från 1972–1976 och ha en motor på över 2,5 liter. Esko (kartläsare) och Mats (förare) har två Porsche Carrera till sitt förfogande, en för asfalt och en för grusvägar.

Duon, som representerar SMK Hedemora, var med i FIA Historic Sporting Rally Championchip 2010 och då blev det en hedrande andraplats. Förra året hade de en hel del krångel med bilarna och framgångar uteblev – nästan. För det kördes också teammästerskap och det vann Esko och Mats.

Två års erfarenhet har gett daladuon nyttiga kunskaper om hur tävlingarna ska genomföras.

– Det är viktigt att köra med förnuft så bilarna håller. Det är många som laddar alldeles för hårt och bilarna pajar.

Senaste deltävlingen avgjordes i Udine i Italien, 15 mil specialsträckor och totalt 35 mil. Ett 15-tal ekipage deltog och i snitt brukar det vara så många med i varje deltävling.

– Vi får ju köra igenom sträckorna två–tre gånger och skriva noter och sen är det bara att ösa på. För trots att det är äldre bilar vi tävlar med går det riktigt fort emellanåt.

Junttila påpekar att de flesta tävlingar i Europa körs på asfalt och han tycker fler tävlingar i Sverige skulle köras på det underlaget.

I mästerskapet återstår en tävling på ön Elba, utanför Italiens västkust och en i Costa Brava i Spanien. Eventuellt avslutas serien i Grekland, men på grund av landets dåliga ekonomi är det tveksamt om den tävlingen genomförs. Och redan klara mästarna Esko och Mats har inte bestämt om de ska köra fler tävlingar.

– Vi vet inte riktigt hur vi ska göra, men någon av tävlingarna kör vi nog, tror Esko.

De har heller inte bestämt hur det blir nästa år. För trots allt är det inte gratis att köra tävlingar runt om i Europa.

– Visst det kostar en del, men för oss är det lite som semester att åka dom här tävlingarna. Och det är så roligt så jag tror vi är med nästa år också.