Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi har tavlan"

Annons

På konstmuseet i Leksand hänger skissen, en liten oljemålning som är döpt till Brudporten. En mamma sitter utanför ena sidoporten med ett sovande barn i famnen. Inne i kyrkan är det fullsatt och porten på andra sidan är öppen så man ser sommargrönskan.

- Tavlan är en juvel i samlingen, säger Kersti Jobs Björklöf som ägnat många år åt att leta efter den färdiga stora tavlan.

- Vi har försökt på alla tänkbara sätt och så plötsligt händer det här. Fantastiskt roligt!

Det som har hänt är att paret George och Muff Wilson från Australien bestämde sig för att åka till Leksand i slutet av sin sex veckor långa semestertripp som tagit dem till Moskva, S:t Petersburg och längs hela Norges kust.

- Min farfar tyckte mycket om konst och åkte till Europa och köpte tavlor på 1870-talet och början av 1900-talet, berättar George Wilson när tidningen träffar honom och frun Muff.

De flesta tavlorna i farfaderns samling var väl dokumenterade, men så var det den med folket utanför en kyrkport.

- Först visste vi ingenting om tavlan, men sedan såg vi den i en resebok från sent 1800-tal, "Land of the midnight sun".

Med fotografier på tavlan med i bagaget beslutade sig George och Muff Wilson för att på hemvägen försöka hitta den lilla bondbyn Leksand och se om kyrkan fanns kvar.

- Men Leksand är ju ingen bondby! Vi blev mycket förvånade, skrattar Muff Wilson.

Efter några intensiva dagar i Leksand, där uppståndelsen blev stor i konstkretsar, är paret Wilson nu på väg hem till Australien igen och Leksands konstsällskap har äntligen hittat den stora Brudporten efter 20 år.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons