Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Värmen på hemma hos Edvard Grieg

Annons

Det var säkert 30 grader varmt i Orsa hembygdsgårds stora sal, tätt och trångt, och kanske behövde SVT strålkastarna i taket för sin inspelning. Och det var hett och intensivt också på den lilla scenen. Men någon paus när fönster och dörrar hade kunnat ställas upp fanns inte i programmet.

Pöntinen agerade med en sådan poetisk känslighet i inledande Til våren att jag befarade att mina hostningar skulle uppfattas som pistolskott i auditoriet.

Hörde jag litet Chopinfärg i Summerfugl? Gangar och Bryllupsdag på Troldhaugen är mycket kända verk, uppsluppna och folkliga. Pöntinen tog för sig ordentligt. De fem inslagen ur Lyriska stycken gjordes totalt sett på ett hänförande sätt.

Sopranen Miriam Treichl har en exemplarisk diktion och ett vackert omfång med en tilltalande bröströst i botten. I avdelning som stegrades i intensitet hörs avslutande Ein Traum nästan alltid på svenska i Sverige - här dock på originalspråket.

Den första satsen i Griegs sonat för cello och piano är tämligen profillös. Då minns man mer det starka sentiment som finns i andrasatsen, andante molto tranquillo. Avslutningssatsen innehåller all den griegska folkmusikgrund som han tidigt gjorde sig ett världsnamn med. Christian Poltéra och Roland Pöntinen gjorde vad som var möjligt med verket.

Mer läsning

Annons