Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världens största jubileum

Annons

HC Andersenjubileet som sparkar i gång med en jätteshow den 2 april är världens största firande av en kulturpersonlighet. Och marknadsföringen har varit extrem.

- Danskarna blev mätta på spektaklet långt innan det hann börja, säger tidningen Politikens kulturredaktör Jesper Friis.

För fyra år sedan inledde reklambyrån Have PR ett intensivt arbete med att nå ut med jubileumsåret HCA 2005. Lyckodraget blev att kopiera Unicefs koncept goodwill-ambassadörer.

På samma sätt har ett hundratal internationella celebriteter, från Nina Hagen till Pelé, anlitats som HCA-ambassadörer. Deras uppgift är egentligen bara ge jubiléet publicitet i sina hemländer.

- Vårt kungahus har följt med och utnämnt ambassadörerna runt om i världen. Det har gett en enorm draghjälp, säger Christian Have, mannen bakom PR-arbetet.

Redan från början var hans och HCA-generalen Lars Seebergs strategi att göra jubileumsåret internationellt. Huvudpersonen är fortfarande 200 år efter sin födelse en världskändis.

Medier i hela världen har rapporterat om jubileumsåret, men på hemmaplan står det en del danskar upp i halsen.

- Våra läsare har reagerat mot mängden information. Vi förstod tidigt att det blev för mycket och började bromsa, säger kulturredaktör Flemming Rose på Jyllands-Posten.

Samma sak säger Jesper Friis.

- Det är en paradox med ambassadörer som försöker sälja HC Andersen som redan är känd. Man borde ha lagt mer krut på substans. När vi nu väl når fram till innehållet är folk redan trötta på det övergripande evenemanget.

JOHAN MALMBERG/TT SPEKTRA

Mer läsning

Annons