Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turnerar med älskade årstider

Annons

Violinisten och dirigenten Tobias Ringborgs karriär är på väg utomlands. Han har på Kungliga Operan lett Hovkapellet i 150 föreställningar sedan 2001. Nu blir de internationella engagemangen allt fler.

Ringborg har åtaganden i sin kalender fram till hösten 2008. Han har med kort varsel tackat ja till att dirigera Barberaren i Sevilla för den norska nationalscenen och åker just nu dit ofta för reptitioner.

Men först kommer han till Dalarna (Falun i kväll, Ludvika i morgon och Vansbro på söndag) för tre konserter som passar honom särskilt bra.

Dels för att han som dirigent får introducera tämligen okänd svensk musik, en hjärtesak för honom, dels för att han får vara violinist i lättillgänglig och älskad musik.
- Jag vill hemskt gärna ge konserter där jag både dirigerar och spelar. Precis det här programmet gjorde jag i Värmland i höstas och ska göra den igen med Norrbottens Kammarorkester senare i vår.

Konserten inleds med Adolf Fredrik Lindblads andra symfoni - en kompositör som i sin tid i viss mån stod i skuggan av Franz Berwald.

- Visst är det så att han i viss utsträckning kopierar. Han ansågs vara en dilettant, men i och för sig begåvad. Han hade inte någon omfattande teoretisk bakgrund men skrev mycket charmig musik.

För fyra-fem år sedan hittades Lindblads reviderade version av den andra symfonin, tillkommen en handfull år efter ursprungsversionen.

- Jag tycker man ska spela den reviderade versionen. Kompositören fann uppenbarligen att symfonin behövde omarbetning.

Tobias Ringborg har tidigare spelat in den senare versionen med Sveriges Radios symfoniorkester, en inspelning som ligger och väntar på cd-utgivning.

Adolf Fredrik Lindblad var mycket god vän med Felix Mendelssohn, vilken dirigerade uruppförandet av Lindblads första symfoni, som tillkom 20 år innan hans andra.
De var också förälskade i samma kvinna - Jenny Lind.
- Jag hör mycket Schubert i den här symfonin, och naturligtvis litet Beethoven.

Vad gäller programmet efter paus handlar det om något av det mest kända som finns inom den klassiska musiken: Vivaldis De fyra årstiderna. Det är fyra programmatiska violinkonserter, högbarock som är mycket tillgänglig och åskådliggör årstidsspecifika saker. Fåglar kvillrar, ett oväder bryter ut, bönderna dansar skördedans.

- Jag förstår verkligen varför musiken blivit så älskad. Den är briljant och ett av de första exemplen på programmusik. Men man behöver inte läsa dikterna som hör till eller känna till vad som illustreras.

Ringborg gläds åt att det i Sverige är så självklart för orkestrarna att byta spelsätt när det handlar om barockmusik - så är det faktiskt inte på kontinenten där musiker är mer specialiserade.

För att vara nöjd efter konserten känner Ringborg att han vill ha lyckats övertyga publiken om hur bra han och Dalasinfoniettan tycker Lindblad är. Vad gäller Vivaldi handlar det mer om att träffa rätt i kommunikationen med medmusikanter och publik.

Tobias Ringborg har faktiskt viss personlig koppling till Dalarna. Mamma är född och tog studenten i Ludvika. Själv tillbringade han sin barndoms somrar i Enkullhyttan (i Ljusnarsberg) vid Hällsjön där hans mormors far en gång i tiden skötte kraftstationen.

Mer läsning

Annons