Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tungt möte

Annons

Det är den fjärde och sista delen i föreställningen alla väntar på, den som bär namnet Unreal Estate. Öronproppar är utdelade, varningar om hög ljudvolym har gått ut i högtalarna och symfoniorkestern har fått maka på sig. I orkesterdiket står nu brummande förstärkare och ett trumset. Entombed ska spela upp till dans.

Det är inte som det brukar på Operan. Det uppklädda folket och kulturkufarna har fått sällskap av ungdomar iklädda jeansjackor med tygmärken och tröjor med spretiga bokstäver. Bara detta innebär att Carina Reich och Bogdan Szyber gör en stor kulturgärning. Slutna genrer mår bra av nya intryck.

Det som gör att det hela fungerar beror förmodligen på att de inte bara verkar säga "titta vad crazy - vi blandar hårdrock och balett". De gillar verkligen både balett och dödsmetall - det är ärligt.

Föreställningen känns förvånansvärt lättillgänglig - de stående ovationerna vittnar om att den gick hem i alla läger. Det är fascinerande att se rörelserna bygga upp en stämning tillsammans med musiken. Det pendlar mellan det lågmält hotfulla till det vildsinta och desperata. Somliga partier känns rent filmiska. Entombed spelar framför allt låtar från skivorna Uprising och Morning Star, men klämmer in en ny specialskriven låt också.

För dem som är vana vid dödsmetall är det dansen som känns främmande och vice versa. I programmet kan den oinvigde lära sig ett och annat om hårdrock: "...inom framför allt nyare former används ibland nyare modi, ofta dominerade av små sekunder och tritonus, vilka ger musiken en stark särprägel", heter det. Någon text som förklarar vad balett är finns inte. Vilket säger en del om vem som är gäst i sammanhanget.

ANDERS GUSTAFSSON

Mer läsning

Annons