Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tittarna svek SVT

Annons

SVT-interaktivitet och strålande rötmånadsväder med sol och värme visade sig vara en icke-attraktiv kombination. När SVT:s vd

Christina Jutterström tidigt på söndagkvällen bjöd in till en samtalskväll i Borlänge för att informera om det licensfinansierade teveföretagets framtidsvisioner, samt för att svara på allehanda frågor och inhämta åsikter från tittare, då var uppslutningen klen på gränsen till obefintlig.

Eftersom det bara finns 100 sittplatser i konferensanläggningen Galaxens filmsal varnades det i inbjudan till SVT-träffen att det var "först till kvarn" som gällde.

Det kom tre "civila" tittare.

Plus en handfull SVT-kolleger, presentatören Pekka Heino samt ett fåtal tidningsmurvlar och fotografer

Hett badväder tycks sammanfalla med vikande teveintresse.

- I och för sig kan jag väl förstå varför, men vi är ändå väldigt förvånade över att det ser ut så här, menade Christina Jutterström.

Det som kunde blivit en het debattkväll med tevefokus blev ett intimtrivsamt föredrag med en avspänd högsta SVT-chef som hade glimten i ögat trots "tittarfloppen".

- Vi kan ju inte skälla på Borlängeborna för att de inte är här, det vore poänglöst. De kanske är helt nöjda och sitter hemma och tittar på SVT i stället, skojade Christina Jutterström.

Jutterström fokuserade inledningsvis på digitalteve, och avslöjade bland annat SVT:s plan för hur den nya tekniken ska kunna nå ut till och accepteras i de breda folkleden.

- Vi på SVT har utarbetat en egen strategi som vi kallar "den digitala allemansrätten". Det är inte bara de som är förmögna nog att ha råd med en dyr digitalbox som ska ha tillgång till det nya utbudet, det ska alla ha.

- Därför kommer alla som be-

talar teveavgiften att få ett kvitto som det sedan ska gå att hämta ut en enklar form av digitalbox på.

Fler digitala kanaler, utökad interaktivitet och digitalbox kopplad till tevelicensen utgör grundbultar i SVT:s nya "digitala allemansrätt".

Christina Jutterström passade vid träffen på att definiera sin syn på begreppet "Public service"; ingen reklam, oberoende från privata ägare, publiken som uppdragsgivare.

- Tillfredställer vi inte publiken, då har vi inget berättigande...

SVT-chefen underströk dock även att det i begreppet "Public service" även ingår att ta ansvar för folkbildande programverksamhet. Att det då inte handlar om att ge folk den teve folk vill ha, utan om att ge folk den teve folk "bör" ha.

- Det är inget vi skäms för. Vi gör både det folk vill ha och det folk bör ha.

Christina Jutterström berättade att kulturen och musiken fått ett ökat utrymme i tablåerna det senaste året. Kulturbevakningens ökning ligger i storleksordningen 20-30 procent, enligt SVT-vd:n.

- Det senaste vi gjort är då kulturnyheterna, och där är vi faktiskt unika. Jag har rest runt och talat med kolleger på andra teve-företag runt om i världen. Vi är först med det här, menade Jutterström.

- Det är heller ingen tvekan om att musik är en oerhört viktig del av uppdraget.

SVT har på senare år varit ett företag med mycket turbulens, och extra hårt har det blåst kring cheferna och deras affärer. Tittarsiffrorna har också dalat ända sedan reklamkanalerna brottade sig in och stal publik.

När Christina Jutterström får frågan hur stämningen är på SVT nuförtiden hänvisar hon leende till sina medarbetare, och konstaterar att hon själv inte är rätt person att fråga.

- Jag visste nog betydligt mer om det på den tiden då jag själv bara var reporter på Rapport. Det ligger väl i sakens natur också, att när man är chef är det ingen som säger någonting till en.

När det gäller tittarsiffrorna hävdar Christina Jutterström dock bestämt att vindarna vänt i rätt riktning för SVT.

- I tio års tid har vi tappat, men i år har vi faktiskt återtagit vår position som största kanal från TV4. Och jag tror att vi kan hålla den positionen året ut och längre ändå.

Hur det ska gå till demonstrerade teve-chefen med ett batteri aptitretande trailers, där en rad nya program och serier som börjar sändas under höster presenterades. Satsningen på att locka nya tittare och ligga i spetsen när det gäller teknisk utveckling omfattar utveckling av två digitala kanaler för sport och regionala nyheter under hösten, en helt ny digitalkanal för barn samt en ambulerande "Bollibompabuss" som ska skickas ut i landet på äventyr.

Efter en dryg timmes presentation av det nya, mer öppna teve-företaget SVT:s verksamhet släntrade programledarveteranen Sverker Olofsson in i föredraget med ett äpple i handen.

I dag ska han styra upp debatten i första avsnittet av SVT:s nya valprogram "Karavan", som direktsänds från Borlänge.

- Av orsaker som jag tror ni håller med mig om känns naturliga så kommer det att handla om lag och ordning, brott och straff, avslöjade Sverker Olofsson.

En sak är definitivt säker. "Karavan" kommer att locka fler Borlängebor än vad högsta SVT-chefens tittarträff i Galaxen gjorde. Allt annat vore rent kriminellt.

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons