Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

The Mars Volta gör hjärnmusik med hjärta

Annons

Före detta At the Drive-In-duon Cedric Bixler och Omar Rodriguez har med sig ett åtta man starkt band till Sverige, laddat med saxofoner, percussioninstrument och hård, experimentell rytmrock.

Nya skivan Frances the Mute är ljuvlig och det pirrar lite spännande i kroppen inför Mars Voltas nattspelning på Pampas.

Och det börjar bra. Med furiös, komplex, pretentiös fusionrock som ändå fäster och svänger i 180.

Om Carlos Santana tog syra tillsammans med ett flak studiomusiker och allihop bestämde sig för att jamma Jimi Hendrix-låtar skulle det kanske låta så här.

Det är bredbent Zeppelinrock, latinosväng och Hendrix-ös i samma andetag. Det är låtkonstruktioner så komplexa att man inte riktigt begriper hur musikerna håller koll på alla stick, bryggor och galna infall.

Det låter som om bandet jammar. Men bomtätt. Extremt välorganiserat. Superklistrat.

The Mars Volta gör hjärnmusik med hjärta.

Det är fantastiskt vackert i 45 minuter. Sedan orkar inte medvetandet ta in mer information och det komplicerade, suggestiva musikpusslandet förvandlas till påfrestande fusiongröt.

Då finns två utvägar. Lämna området eller gå i musiktrance. Den som klarar av att försätta sig i rätt sinnestillstånd får två maxade, själsberikande timmar i Mars Voltas sällskap.

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons