Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

The Ark satsar storslaget

/

Annons

Inför förra albumet "State of the Ark" lämnade bandet den storslagna, pompösa musiken och satsade på en mer avskalad stil. När The Ark nu släpper sitt fjärde album, den 11 april, har de åter bytt taktik.

- "State of the Ark" kan beskrivas som The Ark på diet. När vi skulle göra det nya albumet tänkte vi "Ahh va fan. Vi gör det vi är bäst på", storslaget, svängigt, ösigt och teatraliskt. Extra allt! Säger The Arks sångare Ola Salo.

- Det finns något slags extatisk religös känsla i flera låtar. Men skivan är inte religiös i bemärkelsen att

Med "State of the Ark" bytte The Ark inte bara sound, även texterna förändrades. Ola Salo tröttnade på att berätta om sina ståndpunkter och sitt liv. I stället ville han berätta om betraktelser han gjorde, saker som han tyckte förklarade händelser i samhället. Det är något han har fortsatt med på den här skivan. Samtidigt visar "Prayer for the Weekend" musikalisk bredd och olika stilar blandas friskt.

- På den här skivan ville jag inte ha så hårda tyglar på kreativiteten. Jag ville att låtarna skulle få ta sig dit de ville. Om en låt ville vara en diskolåt så skulle den få vara det och om en annan låt till exempel ville vara "stamp- och klappallsång" så skulle den få vara det, säger Ola Salo.

Det är inte så att ni har försökt pricka in era nya melodifestival-fans?

- Nej, skivan var i princip färdig före Melodifestivalen. Vi har inte plockat bort eller lagt till något. Låtarna är precis så vågade som de ska vara, säger nytillskottet i bandet Jens Andersson.

Den senaste tiden har bandet inte bara försökt etablera sig på den amerikanska och engelska marknaden. Inför "Prayer for the Weekend" har bandet också bytt skivbolag och gått tillbaka till samma producent som vid sitt första album. Dessutom har Jens Andersson, som länge funnits i bandets närhet, blivit fast medlem.

Inget av detta har väckt särskilt stor uppståndelse. Vad som däremot har gjort det är bandets deltagande i Melodifestvalen och den annonskampanj för kläder de valt att ställa upp i. I krönikor och på internetforum har det diskuterats huruvida The Ark sålt sin själ eller inte.

- Är man oberoende, som vi är, måste man klara sig själv. Man måste tänka i nya banor. Eurovisionsfestivalen är ett forum där man kan sprida bra musik. Och finns det inte längre tv-kanaler som visar rockvideor får man vara med i en reklam där de är villiga att göra det, säger Ola Salo.

TT Spektra

Sandra Svensson

The Ark om...

... Schlager-EM som reklamfönster.

- Det fanns inte i tankarna när vi bestämde oss för att ställa upp i Melodifestivalen. Men att vi kom till europeisk final är inte på något sätt dåligt för vår karriär ute i Europa.

... Olas ledarroll.

- Det var något som blåstes upp inför förra skivan. Jag skojade om att jag hade blivit diktator och medierna körde på det. Vi är ett demokratiskt band. Om gruppen inte tycker att en låt jag gjort är tillräckligt bra så går jag hem och skriver om den, de ska ju trots allt behöva stå för eländet.

... framtiden.

-Second band on the moon, för The Cardigans var först väl (skratt)? Nej, men det finns massor kvar. Vi har aldrig varit i Sydamerika eller Kina till exempel. Vi vill så klart få vår musik spridd över hela världen. Folk i hela världen ska ha möjlighet att få veta vilka The Ark är. (TT Spektra)

Mer läsning

Annons