Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strindbergs moderna hundraåring

/
  • Klassiker. Regissören och koreografen Mats Ek finner Strindbergs koncept i Ett drömspel oerhört modernt.

Annons

"Man vore ju en idiot om man sade nej när Mats Ek vill göra ’Ett drömspel’", sa teaterchef Staffan Valdemar Holm när Dramatens vårsäsong presenterades.

Lika idiotiskt tycks det vara att tro att samme Ek, med bara en vecka kvar till premiär, kan undvara en timmes repetitionstid för att bli intervjuad. Men han dyker upp backstage till slut, med andan i halsen och tankarna dröjande vid någon detalj i sitt fullklottrade manus.

Dagen innan genomfördes första genomdraget. Första gången som Indras dotter Agnes (Rebecka Hemse) steg ner till jorden, eller stora scen för all del, gracilt fastklamrad vid ridån.

- Det är ett komplext läge nu. Vi kommer från tio veckors intim läsning av texten och plötsligt finns där scen, ljus, kostym och mask. De är avsedda att betjäna uttrycket men det blir alltid tvärtom först, suckar Mats Ek och slår sig lite disträ ner där fotografen vill ha honom.

Gudadotterns nedstigning är början på en svår sejour hos människorna. Agnes söker fruktlöst efter lyckliga människor i teaterkorridorer, i Skamsund och i Fagervik. Symboliska platser som avlöser varandra utan skenbar logik.

- Det är ett oerhört modernt koncept, säger Ek om Strindbergs hundraåring. Scenerna bryter av varandra, plötsligt är man någon helt annanstans och det är en självklarhet. Det är det drömska. Men vår inställning har varit att det är ett drömspel om verkligheten.

Verkligheten, eller det konkreta, är central i Mats Eks tolkning, men innan han förklarar varför kommer vi in på det som fått stryka på foten.

- Strindberg har många religiösa passager som vi delvis betjänat oss av på ett annat sätt än vad han tänkte sig.

Pjäsens känsla av "Åh, Herre hjälp oss" tyckte Mats Ek förtog vitaliteten. Strindbergvänner kommer att märka detta framförallt genom att drömspelets karaktäristiska klagosång, "Det är synd om människorna", i princip lagts ner.

Är det inte synd om människorna längre?

- Nej. I vårt drömspel är det mer konkretiserat: Det är synd om mig, det är synd om honom. Men det kändes viktigt att inte komma med någon generalisering.

Lite synd om Agnes är det väl ändå, försöker jag, men avbryts av högtalarens utrop: "Meddelande till samtliga i drömspelet. Tystnad bakom väggen i bytena, det gäller skådespelare, scenpersonal, belysningsfolk." Det är snart dags för andra genomdraget.

Så fort tillbaka till Anges, som blir människa till sist - genom att gå sönder.

- Jo, hon går sönder, men det finns ögonblick som tänder henne, som är himlastormande. Hon har trots allt en kärleksaffär med Advokaten, det är inte skildrat i texten men det händer, de har ju barn tillsammans!

Just sådant som finns mellan raderna tillåter regissören Ek att kliva åt sidan och lämna plats för koreografen Ek. Agnes och Advokatens kärlek dansas fram, en ljusstrimma i Strindbergs pessimistiska livssyn.

- Strindberg är pessimistisk men på ett oerhört vitalt sätt. Det är inte att han målar allt i grått och så är det trist. Det finns en förtvivlan och en protest i hans skildring utav sakernas tillstånd, börjar Mats Ek innan Rebecka Hemse kommer in i scensmink, tofflor och morgonrock för att fråga om en röstjustering. Han fortsätter:

- Agnes illusioner brister den ena efter den andra. Det vill jag påstå inte är depressivt utan snarare ett uppvaknande. Som är nödvändigt.

Fem minuter till ridå är högtalarens nästa bud och Mats Eks långa kropp skjuter upp ur stolen. Medan fotografen snabbknäpper utsätter jag honom för en sista fråga.

Vad har du för relation till August Strindberg?

För första gången behöver Mats Ek tänka efter.

- Min relation till Strindberg är lite som Putte i blåbärsskogen. Jag går runt och tycker "oj vad stora blåbär". (TT Spektra)

Fakta/Mats Ek

  • Född: 1945
  • Familj: Storebror Niklas Ek (premiärdansör) och tvillingsyster Malin Ek (skådespelerska), sambo Ana Laguna (dansare), tre barn och barnbarn.
  • Bor: Stockholm.
  • Bakgrund: Konstnärlig ledare för Cullbergbaletten 1982-1993, grundat av hans mor Birgit Cullberg. Prisad för sina nytolkningar av klassiker som "Svansjön" och "Carmen". Har gjort verk för Parisoperan och Nederlands Dans Theater. För Dramaten bl a "Köpmannen i Venedig" och "Andromaque".
  • Framöver: Debuterar i höst som regissör på Kungliga Operan i Stockholm med "Orphée".

Mats Ek om...

...Strindbergs kvinnosyn: "Jag tycker det är väldigt fint att Agnes inte är skildrad genom Strindbergs gamla kvinnohat. Det är unikt för hans produktion och väldigt uppfriskande!"

...Operadebuten med "Orphée" i höst: "Min kunskap om dramatik är bristfällig så jag känner lite grann som att jag tagit på mig för stora skor."

Mer läsning

Annons