Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storslagen musikfest i Mora

Annons

De traditionella julkonserterna i Mora kyrka har utvecklat sig till en imponerande musikfest för Ovansiljan. Vid årets konsert var det inte många platser som stod tomma i den stora kyrkan..

Det ökade publikintresset är glädjande inte minst för arrangörerna. Sven Larsson, tidigare skidförbundsgeneral, spar ingen möda för att dessa konserter ska bli framgångsrika.

Några sponsorer har i år satsat 50 000 kronor för arrangemanget. Musik vid Siljans vänförening och församlingens många krafter har bildat ett entusiastiskt arbetslag.

Det där med arbetslag präglade också själva programmet. Systerligt och broderligt delade sångsolisterna på uppgifterna. Sopranen Maria Keohane i färgrik Norrbärkedräkt och alten Pers Anna Larsson i lika grann Moradräkt vandrade genom mittgången med tända ljus i händerna och sjöng gamla dalakoraler tillsammans.

En fyndig idé var att låta de fyra sångsolisterna framföra var sin aria ur Händels Messias. I Adams julsång blev det även en ovanlig "arbetsfördelning" Med en barytonal sättning kunde tenoren Eliasson och basen Eleby utan besvär sjunga var sin strof före den mäktiga körsatsen.

Intresset var naturligtvis speciellt stort inför de kvinnliga solisternas framträdanden. Båda gör karriär på ömse håll. Maria Keohane i Det Kongelige i Köpenhamn och i sommar på Ystadsoperan.

Pers Anna Larsson står efter en tids barnledighet redo att först sjunga Erda och sedan mera Wagner i München. Keohane imponerade mycket med sin smidigt rörliga stämma i Händelarian och Marias vaggsång av Reger sjöng hon med stort behag.

Pers Anna Larsson har haft enastående internationella framgångar redan. Men den täta suggestiva altstämman kommer säkert att utvecklas ytterligare. Vid en efterföljande sammankomst i församlingshemmet sjöng hon Schuberts Ave Maria på ett sätt som gav mersmak.

En helafton med bland annat Schubert och Hugo Wolf på programmet bör därför ligga på önskelistan i Mora inom en icke alltför avlägsen framtid.

Ett finstämt inslag var Johanna Tysks och Olof Flodins framförande av den sublima mellansatsen i Bachs dubbelkonsert. Ulf Tellin spelade orkesterstämman på kororgeln.

Tellin är en tydlig tillgång i Mora. Hans orgelspel imponerar. Men även hans insats som körledare. Kammarkören blev särskilt intressant i konsertens huvudnummer, Hilding Rosenbergs juloratorium "Den heliga natten" med John Erik Eleby som dirigent och Gunnar Kärrbom som recitatör.

Oratoriet med text av Hjalmar Gullberg är märkligt i många avseenden. Det tillkom 1936 efter Gullbergs första år som teaterchef hos Radiotjänst. Texterna anknyter till Lukasevangeliets berättelse om Jesu födelse. Men i den storslagna finalen, Sången om stjärnan, går diktaren över till Johannesprologen.

Spännande och expressiv är också Rosenbergs musik. I de första avsnitten med Josef, Maria och herdarna har musiken en pastoral karaktär enligt barockens stora förebilder. Men för de vise männens berättelse skiftas tonspråket radikalt.

Genom en rytm i femtakt skapar tonsättaren illusion av kamelernas säregna gång. Träblåsarna ger österländsk färg år harmoniken och melodierna följer forntida persiska skalor. Detta om något ger en ahaupplevelse. Den arabiskt färgade musiken har sin givna plats i "Den heliga natten". Så tänkte två stora konstnärer 1936. Men hur ser verkligheten ut i dagens Palestina? Juloratoriet berör oerhört väsentliga frågor.

SETH KARLSSON

Mer läsning

Annons