Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora Daldansen fann sin nischi stora världen

/
  • Klassiker. Jurgita Dronina och Olof Kallmansberger gör Romeo och Julia på nationalscenen. Under Stora Daldansen kan man se det klassiska kärleksparet i Mora.
  • Pionjär. Länsdanskonsulenten Sirkka-Liisa Forslund startade en dansfestival i Mora som idag lockar studiebesökare från södra Europa som vill prova nya vägar.

Annons

Jurgita Dronita från fattiga Litauen är kanske det mest anslående exemplet på att framgångar i Mora och andra danstävlingar kan avgöra både utbildning och balettkarriär.

I år har Jurgita Dronina och Olof Kallmansberger fått stor uppmärksamhet för sina huvudroller i Romeo och Julia på Stockholmsoperan.

Hon lyfts upp av rikspressens kritiker som "en alldeles bedårande Julia" som får "fritt spelrum för sin starka utstrålning" mot en "glödande Romeo". Nu finns chansen att se paret i Moraparken.

Att balett skulle placera en liten ort långt uppe i skogsbygderna på internationella kartan trodde inte många för 20 år sedan då länsdanskonsulenten Sirkka-Liisa Forslund drev igenom sin "galna" festivalidé. Men balettfestivalen har visat att även små orter kan skapa sig en nisch i dansvärlden.

Det märks inte så mycket genom stor publiktillströmning, stora arenor och stora pengar i omlopp. Här handlar det mer om att verka på sikt, envist och målmedvetet, med gräsrotsarbete och uppbyggnad av kontaktnät över gränserna.

Samarbetet med dansfestivalen i franska Grasse, dit pristagarna i Stora Daldansen får prisbiljett till europafinalen, betyder mycket.

Det är själva upplägget av morafestivalen som väckt intresse, inte minst utomlands. I år kommer en italiensk delegation att delta för att studera hur Mora gör. De vill själva bygga upp något liknande i Italien.

- Det är vårt koncept, att vi för in dansen i skolorna och bland handikappade. som lockar dem, plus att vi blandar professionella med amatörer, säger Sirkka-Liisa Forslund.

Stora Daldansen i Mora var pionjärer när det gäller att bryta upp gränserna mellan olika dansformer och utövare.

- Man måste se dansen som en helhet, menar Sirkka-Liisa Forslund. Balettävlingarnas spjutspetsverksamhet är spännande med sin höga nivå, men också ute i Europa söker man nya vägar att bredda dansintresset.

Det svenska systemet med danskonsulenter ute i regionerna ses som en förebild. När det infördes här innebar det att dansintresse och utbildningar formligen exploderade.

I Mora behöver man inte vara proffs för att få delta. Ortens egna dansande ungdomar ingår i programmet, liksom dansare från Martin Kockgymnasiet i Hedemora.

Musikkonservatoriets danselever visar sin profil och tidigare elever i utbildningen har bildat en egen tjejgrupp, Qvinnfolk, som dansar folkdans i modern tappning.

I år satsar Stora Daldansen också på fler namnkunniga artister. Som populära Bounce Streetdance Company och streetdancegruppen BEEFnoodles, som i samarbete med Dans i Värmland producerat en föreställning som utlovar "en resa från Afrikas savanner via amerikansk subkultur och kinesisk actionfilm till en svensk kräftskiva".

Unga franska dansare i gruppen Jeune Ballet de Mediterranée visar upp en glad blandninga nya dansstilar och Zebra Dans berättar en saga där det mesta är upp och ner.

I år arbetar flera proffs i skolorna i samband med festivalen. Till exempel ska Berangére Andreo, välkänd ung koreograf, ha lektion med eleverna i Mikaelsgymnasiet och Bounce Streetdance company har workshop i Musikkonservatoriets dansarutbildning i Falun.

Allt i enlighet med tanken att dansen befinner sig i ständig utveckling.

Mer läsning

Annons