Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sten blev konst i slipstensbrottet

Annons

konst | Orsa

sommarutställningar

Skulpturer i

orsasandsten

Kallmora och Orsa centrum

Träskulpturer av

Nygårds Emil Janels

Orsa kulturhus

Till och med 15/9

Åtta konstnärer förvandlade under två försommarveckor Mässbacken till konstsymposium, där hundratals besökare intresserat följde hur verken växte fram. Hela sommaren finns skulpturerna utställda, dels vid Slipstensmuseet i Kallmora norr om Orsa, dels i Tingshusparken, på Byxtorget och vid järnvägsövergången i centralorten.

- Symposiet blev enormt uppskattat av allmänheten, säger Rolf Davidsson på Orsa kulturförvaltning. Många har spontant uttryckt att de vill ha konstverken kvar. Det finns nu all anledning för oss att fundera på en fortsättning med nya stensymposier kommande somrar.

Gruvområdet är en inspirerande plats, tyckte bland andra Kent Boholm, Falun, som fungerade som projektledare, men som också själv hann experimentera med materialet i en arkitekturinspirerad grupp.

Den rosa sandstenen är en mjuk sten. Det betyder inte att den är lättarbetad. Avgörande är att ett fackmannamässigt val av rätt block att skulptera i.

Alena Matejov från Prag är en mycket professionell stenkonstnär. Hon gav sig djärvt i kast med att bearbeta ett stort block som krävde pneumatisk bearbetning med kompressor. Hårt jobb resulterade i ett skepp med spänst i linjerna, mjukt uppböjt i för och akter - som vore det format av bunden vass, som Ra eller de gamla egypternas papyrusbåtar.

Oväntat var det också att möta ett stort stenansikte i stenbrottet. Lars Widenfalks sten, som nu flyttats till Orsa, fick där den höggs mitt ute i storskogen ett tillskott av mystik.

Målaren och grafikern Jordi Arkö, Garsås, har haft roligt när han för första gången närmat sig sten som material. Här är det mer fråga om att rista och måla på sten än att hugga. Vikingasvitens skapare låter bilderna tala med färg och frodig fantasi. Peo Söderlund och Nina Lindunger-Söderlund från Orsa var också opretentiösa och entusiastiska nybörjare i materialet och satsade på minimalistiska kubkonstellationer.

Jörg Jeschke, Falun, som tidigare huggit i granit, har arbetat på en koncentrerad rund hålform, en form som expanderar i en virvlande rörelse.

Nyckfulla sprickor kan gömma sig i stenblocket, det fick engelske skulptören Ian Newburry erfara. Hans raffinerat sköna gotiska bågar fick därmed förstärkt dimension av historiskt förfall. Samtidigt lyfter de släthuggna formerna fram sandstenens läckra rosaskimrande nyanser.

Skulptursymposiet har blivit möjligt att genomföra genom stöd från landstinget, sparbanksstiftelsen, EU och Orsa kommun.

Orsa har satsat på två skulpturevenemang i sommar - en ägnas åt sten och en åt trä.

I kulturhuset presenteras den orsabördige träsnidaren Emil Janel från USA. 36 av hans uttrycksfulla träskulpturer ingår i utställningen (tidigare presenterad i tidningen).

Nygårds Emil Jansson korades redan som 19-åring till "den nye Döderhultaren". Anders Zorn och Carl Milles var beredda att satsa på den unge konstnären, som dock drog iväg över havet, 1923 till Kanada och sedan vidare till USA. Han fortsatte snida och blev med åren en mycket uppskattad konstnär under namnet Janel, en amerikanisering av efternamnet.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons