Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stemme stämmer upp

Annons

I somras sjöng Nina Stemme Wagners Tristan och Isolde tio gånger i Glyndebourne. Recensenterna var extatiska: "den ironiska elegansen hos en gudinna, den rika timbren hos en Wagnerian och framtoningen hos en klassisk skådespelerska" (Financial Times). "Inget mindre än en sensation" (The Independent), "En uppenbarelse" (International Herald Tribune), "Detta är en isjungfru som slutligen tänder med kraften av lössläppt passion" (Mid Sussex Times), "Våra drömmars Isolde" (Glasgow Sunday Herald), "Stolt, tjusande, oansträngd och glamorös" (Daily Mail)

Så där håller de på.

Stemme läste dem när hon sjungit färdigt.

- Det var ju uppmuntrande. Ibland hinner man inte gå igenom rollen helt och hållet. Då får man välja vad man ska koncentrera sig på. Om jag skulle fått dålig kritik men själv ändå varit nöjd, hade recensionerna inte spelat någon roll.

Nina Stemme hör till världens allra mest uppburna sångerskor. Många prisar det sätt på vilket hon sjunger just Wagner - mindre tungt än vad publiken är van vid. Den som vill anlita henne måste vara ute fyra år i förväg.

- Det börjar bli litet mycket. Ibland vill jag bara ha semester och göra litet kul saker. Jag vill göra en romansskiva med bland annat Wagners Wesendoncklieder.

I Dalhallas jubileumskonsert i morgon sjunger Stemme Sentas ballad ur Holländaren, utdrag ur Tristan och Isoldes kärleksduett och en scen ur Valkyrian där Brünnhilde och Sieglinde möter valkyriorna.

- Dalhalla är ju jättebra. Inte minst för sådan här musik. Om det regnar får man ge litet mer.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons