Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spännande-men tål inte en granskning

Annons

Förlagets PR-trummor talar om Ian Smith som en ny talang bland de amerikanska kriminalförfattarna, redan jämförd med namn som Michael Connelly, Jeffrey Deaver och John Grisham.

Åtminstone Connelly måste känna sig grovt förolämpad.

Själv tänker jag under läsningen mest på Dan Brown.

Det är alltså spännande, det är vattenrutschbanefart-och det tål inte riktigt att sättas under lupp.

Om denna bok vore film skulle den kallas actionthriller. I intrigdrivna filmer av det slaget-liksom i Dan Browns böcker-står i manusförfattarens avtal med tittarna att vi förbinder oss till att acceptera en del scener och händelseförlopp i trovärdighetens gränsland.

Skriver man under det avtalet inför läsningen av Koltrastrapporten är det ingen oäven bok. Det är några timmars fartfylld spänning. Man fångas in från första bokstaven och lägger den inte gärna ifrån sig förrän sista punkten.

En afroamerikansk professor hittas mördad i skogen. Han har ett rasistiskt märke inkarvat i bröstet. Alla utgår från att en grupp vita extremister ligger bakom. Sterling Bledsoe, agent vid FBI i New York och yngre bror till professorn, tror inte på den lösningen.

När han finner att brodern forskat i orsaken till att tusentals döda koltrastar hittats i New Hampshire-skogarna anar han något betydligt större. Och likt en-okej, då-Harry Bosch kör han över både den lokala och federala polisen för att köra sitt eget lopp.

Och som han kör.

Det är Da Vinci-kodentempo hela vägen.

Special agent Sterling Bledsoe bor i en Manhattanlägenhet, rattar en ny svart Porsche Carrera 911, springer åtta kilometer i gryningen, stretchar, störtar in i huset, snabbduschar, rusar bort till en deli där han dricker färskpressad apelsinjuice, äter en nybakad, rostad kanel-och-russin-bagel och läser New York Times innan han studsar ut och startar twinturbomotorn och med skrikande däck fräser iväg.

Då är klockan halv sju. På morgonen.

Bledsoe är svart och sexig, hal och smart. Han flashar med sin FBI-bricka, mästrar de lokala polisbondlurkarna och har en rutten kvinnosyn.

Som karaktär är Bledsoe två dimensioner från att vara tredimensionell.

Det finns ändå en sak som gör honom uthärdlig-de bittra känslor han bär på gentemot offret för de mördare han jagar. Han är lillebrodern som hela livet fått stå i skuggan av och blivit jämförd med sin berömde Nobelprisvinnare till storebror.

Han hatar sig själv för att han hatar sin bror och hatar dem som tagit storebror ifrån honom innan han hann med att säga förlåt.

THOMAS HALVARSSON

Mer läsning

Annons