Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slut på opera i Dalhalla?

/
  • Oroad. Vd Håkan Ivarson berättar att operaförlusterna är så stora att det är nödvändigt att Dalhalla på sikt får ett driftsstöd. Idag är stödet till operaföreställningarna försumbart. Foto: ESBJÖRN JOHANSSON/Arkiv
  • Foto: Montage

Annons

Det är operagenren, eller konstmusik i vid mening, som är anledningen till att Dalhalla finns till över huvudtaget. De första åren i Dalhalla spelades bara konstmusik där.

Det är väl ingen som tror att de tiotals miljoner kronor som investerats i anläggningen, inte minst av offentliga medel från kontributörer som boverket, har plöjts ned för att Robert Wells och Europe ska få så suggestiv konsertmiljö som möjligt?

Dalhalla tar självt ansvaret för att konstmusiken ska få utrymme. Det måste Dalhalla göra eftersom stödet för driften är litet eller obefintligt.

Kungliga Operan har, trots att det borde vara självklart att betrakta Dalhalla som "nationalscen på sommaren" aldrig givit en operaföreställning i Dalhalla.

De breda, genresammansatta "bussbolagskonserterna" måste bli gungorna. Operakonsten är karusellen. De enskilda operaaftnarna går med en hejdundrande förlust.

Balansen mellan genrerna är delikat. Vid första påseende handlade den uppslitande konflikten runt grundaren Margareta Dellefors 2003-2004 om just denna balans, men i själva verket hade den också andra orsaker.

Vd Håkan Ivarson och operaverksamhetens konstnärlige ledare Stefan Sköld vill storsatsa på konstmusik, men har tvingats se genren spela allt mindre roll i totalutbudet.

2004 siktade de på nio programpunkter med klassiska förtecken (sju genomfördes - däribland helaftonsföreställningar av Cavalleria rusticana/Pagliacci, La Bohème, Eugen Onegin och Porgy and Bess).

2005 genomfördes fyra olika arrangemang (däribland helaftonsföreställningar av Tosca, Turandot och baletten Cassandra), 2006 fem (däribland helaftonsföreställningar av Peer Gynt, Aïda, Trubaduren och Samson et Dalila).

Publikmässigt är 2007 en framgång. Prognosen pekar på 10500 besökare under de fyra operaföreställningarna. Men i år ges Carmen och Rigoletto, punkt slut.

Det som tidigare var Dalhalla Classic är i år Dalhalla Opera. Någon konstmusikkonsert utöver de två operauppsättningarna ges inte alls. Så litet innehåll i konstmusikverksamheten som 2007 har inte Dalhalla haft någonsin.

Såväl Carmen som Rigoletto har gått tidigare i Dalhalla i andra uppsättningar, Rigoletto gick 2002. Ivarson är lätt skeptisk till att satsa på exempelvis Dalhallas första Mozartopera.

- I så fall Trollflöjten. Det måste vara något som drar folk och som låter sig framställas effektivt i Dalhalla. Vi måste tänka så.

Tidigare har gästande operahus givit galakonserter. Dalhalla har också givit solistkonserter med solister som bröderna Jablonski och Per Tengstrand.

- Vi har prövat detta och blivit sittande med Svarte Petter publikt och ekonomiskt. Jag tror inte att dessa arrangemang är tillräckligt unika för Dalhalla. Det håller inte längre att ge konserter som bara bygger på en fin ljudupplevelse. Vi behöver musikdramatik eller spektakulära operasångare.

I ljuset av de kraftiga förlusterna för just operadelen i sommarprogrammet ser Ivarson framtida problem torna upp sig. Dalhalla har helt enkelt inte råd med ekonomiska smällar för konstmusiken som dem som förde verksamheten till ruinens brant 2001 och 2004.

- Vi är humlan som flyger eftersom vi inte har några subventioner för opera, men klockan går och humlan kan inte flyga i evighet. Vi kan nödgas skära bort operaverksamheten helt om dess förluster riskutsätter hela Dalhalla. Aktiebolagslagen kräver att vi tar vårt ekonomiska ansvar.

Ivarson skulle vilja presentera tre-fyra operauppsättningar varje sommar, men sådana resurser har arenan inte. Dalhallas planer på att göra en egen operauppsättning har skjutits fram till tidigast 2010. Inget är beslutat i den delen.

Mycket tyder på att Dalhallas ställning är starkare internationellt än i Sverige.

Ivarson låter förstå att Dalhalla gärna skulle komplettera de många östeuropeiska gästspelen. Ensembler från exempelvis Sydamerika och Asien har velat gästspela, men allt är en fråga om pengar.

- Vi för en dialog med flera svenska operahus. Problemet är att när de vill och kan komma i juni är det omöjligt att visa föreställningar som en följd av de ljusa sommarkvällarna. I augusti är det mycket svårare för dem.

Priserna har höjts med mer än 50 procent på några få år. Nivåerna 200-380-480 kronor under 2001 års operafestival är i år 335-535-660-750 kronor för lördagsföreställningarna.

Ivarson tillbakavisar påståendet att Dalhalla därmed avskräcker dem i Dalarna som skulle vilja pröva på opera.

- Jag förstår att 750 kronor per styck är för högt för förstagångsbesökarna. Dem rekommenderar jag att köpa de biljetterna för runt 300 kronor istället. Man ser nästan lika bra från platserna högst upp.

- Våra priser är konkurrenskraftiga i jämförelse med evenemang i Ejendals arena, på Sommarland eller Liseberg. Det är en fråga om prioriteringar! Vad kostar det att se Rolling Stones på Ullevi?

För den internationella publiken, som tidigare undersökningar har visat är större än dalapubliken, är priserna i Dalhalla låga. En biljett till Savonlinna eller Covent Garden kostar 1000 respektive 1500 kronor i snitt.

Mer läsning

Annons