Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sånger i många tonarter

Annons

En ljus och barnsligt glad melodislinga följer efterhängset med när man går runt i sommarens utställning i Rättviks konsthall. Någonstans stämmer den ihop med den hyllning till leken och oskuldsfullheten som finns i många av konstverken, samtidigt som den kvillrande glädjetonen också är retsamt överdriven.

I utställningen Somerjåki/Sommarsång i Rättviks konsthall samlas verk av sex nordiska konstnärer. Frågan är om det inte är en krystad idé att bygga ett projekt på att samla deltagare med inbördes släkt- och kamratrelationer, som curatorn Daniel Werkmäster gjort.

Men de enskilda konstnärerna är intressanta nog för att varje del ska bli givande i sig själv.

Ingen kan gå förbi Jukka Vikbergs nickande jättehuvuden på golvet, nickande och slickande med illrosa tungor.

Installationen Licking the Art World har onekligen en dubbelhet inbyggd, med lika delar kärlek som bister ironi inför konstnärens situation.

Marika Kaarna dominerar på väggarna med sina skenbart naiva bildberättelser om djur och leksaker. Bakom den kitschiga gulligheten märks en upprördhet över rättvisebristen i världen.

Vem ska äta, vem ska ätas?

Polkagrisstängsel skyddar (oss?) passiviserade husdjur från Afrikas djur.

Petri Hytönen, en av finländsk samtidskonsts centralfigurer, berättar häftigt och originellt och med hjälp av överflödssamhällets fictionfigurer om spänningarna i vardagen, mellan verkligheten och den våldsamma fantasin.

Desto stillsammare ter sig Göran Greens filmade segelbåtsfärd på Siljan och Olav Tällströms färgutskrifter på papper med hjälp av robot.

Resultatet blir inte bara meditativa prickmönster med titeln Zen.

Tekniken blir också medaktör och frågan är var gränsen går mellan upphovsman och objekt, vad som är början och slut.

Josabet Werkmästers idé att dokumentera vardagen känner vi igen från en tidigare utställning i samma lokal:

Werkmäster - då och nu, där hennes experimentella fototeknik ställdes mot farfar Jerk Werkmästers dala-modernism.

Hon väljer mycket nära situationer, alla fångade klockan 11, och skapar collage där ljusförhållanden och stämningar bryts som i ett kaleidoskop.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons