Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samlad mångfald

Annons

Blekt vinterljus söker sig in i den vitmålade tingssalen där konstverken understryker luftigheten med skira lövverk och sparsmakade fruktstilleben.

Det finns något japanskt över många av verken. Det märks bland annat i själva anslaget i Lars Wikströms verk - i koncentrationen, den disciplinerade formen och det estetisk-filosofiska förhållningssättet.

Wikström arbetar bland annat med chine collée, där silkepapper läggs mellan tryckpapper och plåt, en teknik som ger möjlighet till extra färgeffekter. I fotogravyrerna förenas gammal och ny teknik.

Temat geometri - natur har följt Lars Wikström länge och utvecklas i nya varianter. Naturens växtkraft fogas in i kuber, trianglar eller klot. Spänningar uppstår i bilden när kaos bringas till ordning.

I Gösta Backlunds akvareller med fruktiga stilleben finns, på ett annat sätt, samma precisa förmåga att, nästan kalligrafiskt, ordna det organiska. Närmast mirakulöst får han de vattenmättade färgerna att röra sig i en riktning han vill, förtätas eller blekas ur till närmast antydd närvaro. Ibland märks också en lust att sabotera de utsökta akvarelleffekterna med tillägg som som bryter.

I vissa motiv för Gösta Backlund en dialog med renässansmålaren Caravaggio, en mästare på att få fram sinnlig närvaro i persikor och andra frukter.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons