Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så märks medias kris

Annons

Reklambranschens konjunkturnedgångar är ganska lätta att upptäcka.

Man behöver egentligen bara titta lite på reklambrejken i någon av Viasats tevekanaler.

Ta TV3 till exempel - en nedgång i annonsförsäljningen på TV3 leder inte som man kan tro till mindre reklam i brejken. Det leder till lika mycket reklam, fast istället för vanliga annonsörer är det reklam för företag i Kinnevikskoncernen man visar.

Så är det just nu. Reklambranschen har haft det tufft det senaste året och annonsörerna sviker. På TV3 visas därför reklam för TV1000, Z-TV, Comviq, Tele2, Everyday.com, Rix FM, Power Hit Radio och inte minst tidningen Metro. Alla är de företag i Kinnevikskoncernen.

Det här är säkert "smart" att göra. Utåt sett verkar nämligen allt vara normalt och i statistiken blir TV3 en tevekanal med hög annonskraft. Dessutom tjänar ju de olika företagen i Kinnevikskoncernen på sin plötsliga och billiga mediaexponering i TV3. Och när de andra Kinneviksföretagen gör på samma sätt - det vill säga piffar upp sin annonskraft med hjälp av syskonen i familjen, får hela raden av mediabolag kalasfin statistik.

Ändå kan jag inte låta bli att grubbla vidare på detta bländverk till annonsstrategi. Tankarna går till ord som simulacra och simulation, det vill säga ord som den postmoderne profeten Jean Baudrillard använde i början på 80-talet för att beskriva den skenbildsaktiga och utspädda mediaverklighet vi lever i.

En verklighet där allting är fejkat i massreproduktionens namn.

Mediaproducerade skenbilder av det här slaget inbillar jag mig leder till någon slags successiv utslätning av ens mentala tillstånd.

Häromdagen flimrade en reklamfilm för en dambinda förbi i teverutan. Det var en sådan där tunn, vit sak som det hälls en blå vätska på. Det som skiljde denna dambindereklam med blå vätska från de andra dambindereklamerna med blå vätska var att man avslutade filmen med att tala om att bindan kan köpas på apoteket... Vad då på apoteket? Skulle det vara något medicinskt över denna dambinda? Dambinda som är snudd på receptbelagd?

Det här är ett associationsknep som funnits lika länge som det funnits reklam. Men det uppseendeväckande är inte längre att kosmetiska annonser försöker skaffa sig medicinsk status, utan snarare att Apoteksbolaget verkar försöka skaffa sig annonssäljarens status. Kosmetika som hänvisar till att den går att köpa på Apoteket är inte sällan presenterad på just apoteket på ett reklamliknande sätt. Det är därför som vi kan snubbla på en ställning med brun-utan-sol krämen L300 samma vecka som den figurerar i kommersiell teve.

Konjunkturnedgång - ja, det märks! Det blir mycket blåa vätskor och Rix FM i reklambrejken då.

PATRIC MOREAU

Mer läsning

Annons