Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rymdåldern är inne

Annons

För fyra och ett halvt år sedan släppte glamrockande Borlängebandet Space Age Baby Jane med Anders Ljung i spetsen debutalbumet "The Electric Light Parade". Producerat av Niklas Frisk. Ångande av 70-tal.

Space Age turnerade med Backyard Babies, spelade på festivaler, spelades i radio, kroknade ur totalt och la ned verksamheten helt.

Nu lever Space Age Baby Jane upp igen, i en ny och känslosam, mjukt rullande och smeksamt elegant elektronisk svartpop-synt-dans-inkarnation som bara tillhör Anders Ljung.

Smakprovet "Grace Under Pressure" har vi burit med oss i våra radioapparater genom sommaren, singeln "No One Here Gets Out Alive" kom för någon vecka sedan, och på onsdag släpps albumet "Electric Love Parade". Space Age Baby Janes andra skiva. Ett solo-album från Anders Ljung som sedan ett antal år tillbaka lever och verkar i storstadsexil i Stockholm.

- För att göra en lång historia kort kan man säga att den första skivan ("The Electric Light Parade") var ett bokslut över mitt tonårs-jag. Jag skrev den när jag var 17 och den gavs ut när jag var 27, säger Anders Ljung.

- Det var en sådan där som bara måste ut...

- När den var klar tänkte jag att "fan, vad tråkigt det är med musik". Jag tyckte det var dags för ett sabbatsår. Efter det kände jag fortfarande ingen riktig lust, så det blev ett sabbatsår till.

Var det bara du som kände så, eller alla i bandet?

- Äh... jag vet inte. De är bra grabbar allihop som var med, men vi var egentligen aldrig något riktigt kompisband på det sättet. Vi var mer... ett hopplock. Inte som Backyard Babies eller The Ark, där medlemmarna är beredda att gå i döden för varandra.

- Jag hade ingen lust att gå vidare efter skivan, och då smittade det väl av sig på de andra också, antar jag.

Anders Ljung gick sällan i skolan i Borlänge när han gick i skolan i Borlänge. Efter det att bandet Space Age Baby Jane avvecklades ägnade "Ljungen" en del av sin tid åt studier, och en del åt att resa runt för att hitta inspiration.

- Jag skrev låtar hela tiden, men hittade ingen ny kostym att klä dem i. Det fanns en musik som var mycket skörare än det jag gjort tidigare, och jag behövde en helt ny garderob för att kunna få ut den och presentera den.

För ungefär två år sedan lärde Anders Ljung känna producenten Claes Björklund, och tillsammans började de "sy upp" en helt ny musikalisk garderob åt musikprojektet Space Age Baby Jane.

- Har har mest jobbat utomlands som programmerare och producent åt olika artister. Här i Sverige har han bara gjort lite dans- och indiegrejor och han är nog helt okänd för den breda massan, berättar Anders Ljung.

- Förhoppningsvis kommer det vi gjort nu att ändra på det.

Samarbetet mellan sångaren, låtskrivaren och musikern Anders Ljung och producenten Claes Björklund har i alla fall varit synnerligen produktivt.

- Egentligen så har jag väl hunnit göra flera stycken skivor under de här två åren. Det finns en hel del material som inte fick plats och inte passade in på skivan. Det finns lite "Roxy Music"-låtar, det finns några country-låtar... det finns helt enkelt mycket material liggande. Vi får väl se om något av det kan komma ut i någon form så småningom, jag vet inte...

Tidigt fick Anders Ljung bra kontakt med människorna på Diesel, en sparsmakad liten etikett som sorterar under skivbolagsbjässen Sony Musics paraply, och grovarbetet inför albumet var i princip redan avklarat när det var dags att sätta dit namnkråka på skivkontraktet.

- Det där med kontrakt och sådant sydde vi väl mer eller mindre ihop på krogen, säger Anders Ljung.

- Vi har spelat in musiken i olika källarlokaler i Stockholm under två års tid, och det var klart till 90 procent. Vi hade 15 låtar med oss i bagaget till skivan, i stort sett var det helt färdigt.

Vad händer nu då, efter det att skivan är släppt?

- Det vet man ju aldrig. Allting kan väl gå åt pipan med den här grejen, antar jag, men vi hoppas förstås att det ska gå bra så att vi kan fortsätta att göra fler skivor och mer musik några år framöver.

Anders Ljung blir aningen vag i konturerna när han ska berätta vad som kommer hända härnäst, rent praktiskt. Klart är att han så småningom ska ut på vägarna och spela materialet från nya Space Age Baby Jane-plattan live, tillsammans med ett koppel rock- och popmusiker "plus alla maskiner".

När, var och hur är dock inte alldeles solklart än. Inom ett par veckor räknar dock Anders Ljung med att kunna lämna besked om hur den närmsta framtiden kommer gestalta sig.

- Vi kommer åka ut och spela live oavsett hur det går med skivan. Skulle den inte sälja så bra direkt får vi väl försöka övertyga genom att åka ut och spela låtarna live och få folk att fatta grejen på det viset i stället, konstaterar han bestämt.

"Ljungen" berättar att ingenting av det nya materialet än så länge framförts live i något sammanhang. Vilket inte är samma sak som att det saknats erbjudanden om speltillfällen efter det att musiken började spelas i radio.

- Vi har tackat nej till allting än så länge.

Varför?

- Äsch, det är bara en massa trams och modevisningar och sådant tjafs här i Stockholm. Den där skiten får Lenny Kravitz och så'na hålla på med...

Space Age Baby Jane gör inte vad som helst för en stråle rampljus. Att döma av den massmediala responsen på den nya musiken så kommer rampljuset finna sin väg till Space Age Baby Jane ändå den här hösten.

Och även om Anders Ljung ännu inte vet exakt hur hösten kommer utveckla sig för hans musikaliska skötebarn så erkänner han att läget ser lovande ut.

- Det känns chockerande bra, faktiskt. Samtidigt känns det skönt att äntligen kanske kunna få lite utdelning. Man har ändå jobbat med det här i det tysta i två år.

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons