Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rykande aktuell invigning

Annons

Publiktrycket på biografen Draken var högre än någonsin när kulturminister Marita Ulvskog gick fram till vita duken för att hålla invigningstal.

- Det har ju hänt en del grejer det senaste halvåret, konstaterade Ulvskog.

Detta uttalande kan möjligen klassas som årets hittills största underdrift, men kulturministern vidareutvecklade det i ett resonemang kring verklighet och filmisk fiktion. Hon formulerade en retorisk frågeställning:

- Är det vi som kopierar filmen, eller är det filmen som kopierar oss?

Och drog själv slutsatsen:

- Det är verkligheten som kopierar filmen.

Marita Ulvskog kunde, om hon varit böjd att specificera och ge konkreta exempel, i sitt invigningstal ha nämnt den 11 september och den kurdiska faderns mord på den 26-åriga dottern Fadime i Uppsala.

Hon lät dock kortfilmen "Möte med ondskan" och långfilmen "Hus i helvete" tala för sig själva, och fokuserade i stället sitt invigningstalande på filmpolitik, filmavtalet, "den svenska modellen" samt det generations- och teknikskifte som ägt rum inom svensk film de senaste åren.

- Dessutom är det faktisk så att vi går och ser svensk film vid vart fjärde filmbesök vi gör, och så var det inte för bara några år sedan, konstaterade kulturministern.

Och en sak är säker. Färskare och mer rykande aktuella invigningsfilmer kunde Göteborgsfestivalen omöjligen ha haft på körschemat.

Reza Parsa, Anna Eriksson, Johan Bergman Lindfors har tillsammans med ett filmteam på mycket kort tid, efter den 11 september, gjort den polemiska och kontroversiella kortfilmen "Möte med ondskan".

Skådespelaren Cesar Sarachu ikläder sig i filmen rollen av en självanalytisk terrorist som spelar in en video till sin familj minuterna innan han genomför en självmordsbombning, och som eftertext rullar ett svenskt artistupprop mot USA:s bombningar i Afghanistan.

Filmen träffade festivalpubliken som ett knytnävsslag och emottogs med närmast utmattade applåder.

Än mer aktuell, om än mer ojämn, var invigningens huvudfilm.

Susan Taslimis långfilmsdebut "Hus i helvete" handlar om en iransk familj där fadern försöker styra sina döttrars liv med maktspråk.

Och efter mordet på den 26-åriga Fadime i Uppsala har filmen onekligen fått en ny och kusligt profetisk extradimension.

"Om jag hade varit en riktig far, då hade jag skurit halsen av dig för länge sedan", skriker filmens iranske fader i vredesmod till sin dotter när han tycker hon agerar alltför frimodigt.

"Jag gör vad fan jag vill!" svarar dottern Minoo i trotsigt mod.

Göteborgs filmfestival är igång och i veckan som kommer visas totalt 513 filmer. Och för Susan Taslimis del var gårdagens invigning bara festivalpremiär för henne som regissör. Redan 1989 besökte hon nämligen festivalen på västkusten för första gången. Den gången som skådespelare i den iranska filmen Spegeln som visade på festivalen med franska undertexter.

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons