Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Romska rytmer på väg

Annons

Romano Drom - det betyder romernas väg - är från Budapest och har funnits i 4,5 år. De turnerar nu nästan konstant i Europa och är för tillfället ute på en kortare sverigeturné. I går kväll spelade de i det gamla valsverket i Ockelbo.

Dit kommer de efter en lång resa från norra Sverige där de bland annat spelat i Pajala och Haparanda. De är trötta och vill helst sätta upp sina saker på scenen och få något i magen, men tidningen får medelst tolk en pratstund med Antal "Anti" Kovács Jr, som leder bandet tillsammans med sin far.

- Vår musik är baserad på romsk musik från Ungern, men med delvis ny instrumentering, vilket ger en liten smak av världsmusik till det hela, säger han.

Gitarren har en mer framträdande roll och gruppen använder lite annorlunda percussioninstrument än vad som är brukligt inom den tradition de verkar i.

Vid sina framträdanden lägger de stor vikt vid att skapa en god stämning. Vid deras konsert i en kyrka i Pajala för några dagar sedan slutade allt med att publiken dansade i kyrkbänkarna. Prästen gick ut.

- Förhoppningsvis slutar konserterna i Falun likadant, säger Kovács.

Det finns två musiktraditioner bland romerna i Ungern. Romano Drom tillhör Oláhgrenen.

Det är egentligen en icke-professionell tradition till skillnad från den andra gruppen där musikeryrket går i arv i dynastier.

- Oláh är först och främst till för att spelas inom det romska samhället, inte som offentlig underhållning.

Musikerna är självlärda och saknar skolning, även om fler och fler börjar arbeta professionellt som musiker.

Fiol och dragspel - de instrument som kanske mest förknippas med romsk musik - förekommer i princip inte inom Oláh-traditionen. Romano Drom är unika på det sätt att de fört in nya instrument och inkorporerar element från "musikertraditionen" - de har en gästmusiker från en annan romsk grupp på fiol och dragspel. Romano Drom är mycket öppna för influenser utifrån. Något som har fått återverkningar hos övriga musiker i det romska samhället.

- Dragspel var till exempel inte alls populärt förut, men det har kommit mer och mer sedan vi släppte vår första cd-skiva.

Det är annars rösten och rytmen som är viktiga i Oláh-traditionen och Romano Drom är inget undantag. De vokala inslagen kan liknas vid scat-sång och som rytminstrument används ofta vanliga husgeråd - träslevar och kannor.

- Eftersom man ofta inte hade instrument hemma fick man ta vad som fanns, säger Kovács.

n Vad fick dig att bli musiker?

- Jag började spela när jag var elva år på ett läger som anordnades av en grupp som arbetade socialt med romerna. De satte ihop en musikgrupp. Sångerna lärde jag mig från familjen.

Familjen är ungefär hundra personer, berättar han.

Som musiker märker han inte lika mycket av den rasism och de fördomar som florerar i Östeuropa mot Romerna. Oftast blir han betraktad som musiker först och Rom sedan.

- Rasismen är inte så öppen, men många tar chansen när de kan. Jag försöker att ta det lugnt och muckar inte bråk. Men det känns naturligtvis inte bra. Ibland har jag inte varit välkommen som Rom på en bar, men som musiker har det gått bra.

ANDERS GUSTAFSSON

Mer läsning

Annons