Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Röhn gör ett undantag

Annons

Röhn har framträtt som solist årligen i Dalarna sedan 2001, med kammarmusik och violinkonserter av Paganini, Beethoven och Saint-Saëns (och Tjajkovskij i Gävle 2002).

Han är uppvuxen i München och tillbringade jular, sommarlov och födelsedagar i Utmeland i Mora, som hans mor, Kerstin Hindart, kommer ifrån. Men huset i Mora är sålt. Solistgästspelen är några av få kontakter med Dalarna, och de betyder mycket.

-Normalt tackar jag nej. Det blir i alla fall inte av, men det är en annan sak när jag får frågan från någon amatörorkester i Dalarna. Då försöker jag att få in konserten i schemat.

Beethovens fiolkonsert har stått på Röhns repertoar i sju år. Han rankar den som en av de två bästa (vid sidan av Brahms). Mozarts femte violinkonsert håller inte samma klass, anser Röhn.

-Den är Beethoven rakt igenom. Det är ett mycket symfoniskt verk. Orkesterns roll är inte ackompanjerande. Faktum är att violinisten inte spelar temat i vare sig första eller andra satsen. Inte sällan har jag som solist en ackompanjerande roll!

Häromåret utsågs Daniel Röhn till Rising star, en titel för unga musiker på gränsen till stora internationella genombrott, var- igenom de ges möjlighet att ge konserter i tolv samarbetande konserthus över hela världen.

Förra månaden spelade Röhn i Carnegie hall i New York.

-Det gick mycket bra. Jag och cellisten Daniel Blendulf spelade Martinu och Kodály. Själv spelade jag Passacaglia av Händel och en chaconne ur en partita av Bach.

Förra året kom hans skiva ut med virtuosa verk för violin och piano av bland andra Waxman, Brahms och Schubert (pianist Milana Chernyavska). Tidigare har han spelat in Mendelssohns violinkonsert för samma bolag, Claves.

Nu står han i begrepp att gå in i en studio i München för att spela in några partitor och någon solosonat av J S Bach.

Men på söndag spelar han i Falun.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons