Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Rockenroll, som man säger"

Annons

Jo, vi fick lite skit för det. Syntarna tog jobben från musiker, hävdades det, i stället gav ju nystartade Folkoperan faktiskt jobb åt 10 musiker, säger Karin Switz.

1988 blev man äntligen 20 personer i Folkoperan. Då spelade man också sin sista produktion med elektroniska stråkar.

Förhoppningsvis kan hon ta med Dalasinfoniettan på samma resa. Från liten orkester till stor.

35 fasta musiker har länge varit målet. Och för att kunna bli vad man vill bli - husorkester i Dalhalla - måste man ha en större numerär.

- Det är ju urtrist att Dalhalla ska hämta orkester ifrån till exempel Gävle, säger Karin Switz.

Hon har varit Folkoperans orkesterchef och repetitör i 20 år och är utbildad pianist vid Musikhögskolan i Stockholm.

Att hon nu blivit länsmusikchef i Dalarna är något av ett "hugskott", men efter upprepade samarbeten med Sinfoniettan har hon fattat tycke för orkestern som har lite av samma "egensinnighet" som Folkoperan. Och det är förmodligen ett gott betyg, eftersom "Folkoperan svänger".

- Rockenroll, som man säger.

Dalasinfoniettans vara eller icke vara har länge debatterats. Kritik har bland annat kommit från Statens kulturråd att den tar pengar från övrig musik i länet.

Är Dalasinfoniettan en gökunge i Dalarnas musikliv?

- Nej, det tycker jag verkligen inte. Orkestern reser 1 000 mil om året och har ett brett utbud. Man uppfyller sitt uppdrag bra så jag ser det inte som ett problem att orkestern tar en stor del av budgeten.

Nu ska samarbetet i Musikdalarna öka. Dalhalla, Musik i Dalarna, Musik vid Siljan och Folkmusikens hus samordnar sina bidragsansökningar. På så sätt ökar chanserna att få mer pengar. Men hur samarbetet ska se ut är ännu inte klart.

Varför är Falun folkmusikfestival inte med?

- Jag har inte varit med och dragit i gång det, så jag har inget svar på det just nu.

Ryktet och Dalhallas marknadsföring har länge gjort gällande att det kommer att produceras opera i Dalarna senast nästa år.

Karin Switz, som har stor erfarenhet av att göra musikdramatik, är både tveksam till utfästelserna men ändå lite löftesrik. Redan i årets konsertprogram finns ett samarbete med bland andra Yngve Sundén från Dalateatern: "Historien om en soldat" av Stravinskij. Det är "ett embryo till musikdramatik", säger hon.

- Musikdramatik är så dyrt att göra. Det kräver väldigt mycket pengar. Bara en 35-musikers orkester kostar runt 50 000 kronor per kväll. Sen ska du ha kör, solister, tekniker, påklädare, sminkör med flera. Hur mycket folk som helst...

Efter en stunds tvekan lyfter hon i alla fall på locket till sina framtidsplaner.

- Jag har ett förslag till projekt med Operahögskolan på gång.

Claes Fellbom, som är teaterchef på Folkoperan, är även professor i scenisk framställning på Operahögskolan. Det kan bli det första projektet i Dalarna. Kanske når projektet sin middagshöjd våren 2004. Och kanske är det värt att vänta på. Enligt Karin Switz ger nämligen Claes Fellbom "kvalitetsgaranti" på en sån produktion.

MARTIN AAGÅRD

Mer läsning

Annons