Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Publikrusning till folkans opera

/

Annons

Barberaren i Sevilla innebar ett genombrott i Smedjebacken för de digitala operavisningarna från New York.

Publiken mångdubblades från Eugen Onegin-föreställningen. Folkets hus inkasserade 25500 kronor i kassan. 150 kronor är förstås ändå mycket lågt för en helaftonsopera live; det räcker antagligen inte med motsvarande summa i dollar för en biljett till parketten på Metropolitan.

250 digitala biografer över hela världen visade föreställningen, varav 20 i Sverige. Metchefen uppskattade den totala "biopubliken" till 60000 personer. Till detta kom de miljoner som hörde föreställningen direkt i radio.

Också den här gången var många i publiken tillresta från andra orter (Malung, Stockholm etc). Smedjebacken är ensamt i landsändan om att ha den nödvändiga digitala biografen.

Tekniskt hade inte utsändningen förfinats sedan premiären - tvärt om. Bilden var blek och oskarp, utsändningen drabbades av små ljudavbrott och efter paus var inte synkroniseringen mellan ljud och bild perfekt.

Precis som förra gången var produktionen utmärkt, med många kameror samt introduktioner och pausintervjuer (bland annat med Mattei som hälsade hem till Norrland på svenska).

Mer läsning

Annons