Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Problematiserar inredningskulten

/
  • Själv. Den som försover sig får förstås äta frukost utan sällskap, som här i Sjusoverskans tråkiga frukost.Själv. Den som försover sig får förstås äta frukost utan sällskap, som här i Sjusoverskans tråkiga frukost.Foto:  
  • Inspiration. Pontus fick sitta i skamvrån i det här verket av Carl Larsson. Det har inspirerat Kersti Björkman till en ny barnpjäs.Inspiration. Pontus fick sitta i skamvrån i det här verket av Carl Larsson. Det har inspirerat Kersti Björkman till en ny barnpjäs.Foto: lars dafgård

Annons

Idén till Hemma är ursprungligen dramatikern Kersti Björkmans, som tidigare skrivit Adems krig och Hitom ditom bortom för Dalateaterns barn- och ungdomsverksamhet.

Till Hemma fick hon sin inspiration från tavlorna Skamvrån och Sjusoverskans tråkiga frukost; verk där Carl Larsson iscensätter små familjedramer.

Dalateatern har dessutom, i enlighet med sin väl utmejslade dramapedagogik, på förhand diskuterat begreppet "hem" med sju-nio år gamla barn.

Hemma är en föreställning som utspelas i två tider och på två platser. Det ena förloppet rör Leif och hans mamma Vanella. Hon är djupt engagerad i sin boendekarriär, vilken inbegripit elva flyttar och mängder av nyinredningar.

Men sammanfaller verkligen Vanellas behov av självförverkligande i boendet med vad Leif vill och behöver? Vitt och formsträngt är Vanellas ideal. Leif vill för sin del gärna hänga upp sina Carl Larsson-affischer.

Pjäsen skiftar också över till en scen ur det larssonska hemmet i Sundborn. Där sitter Kersti modell för sin pappa Carl, som ofta är borta och ofta tvingar barnen att posera länge. Leif och Kersti byter plats och tid med varandra. Carl och Vanella möts också.

- Vi tror att den här pjäsen kan väcka många frågor, hos både vuxna och barn. Forskning visar att det här med att bo i förorter, som vuxna har många åsikter om, inte alls ses som ett problem av barnen.

- De värderar helt andra saker i boendet än prestige i läge och inredning, säger dramapedagogen Nina Kjällquist.

Ensemblen frågar sig hur det uppfattas av barnen när de hör de vuxna berätta för andra vuxna på besök att de egentligen inte är nöjda med sina hem, utan att de planerar att flytta den väggen, göra om köket, ändra användningen av rum, kasta ut möblerna och köpa andra etcetera.

- Det har ju blivit det första man berättar om när man har folk hemma. Det är ett ständigt redovisande av inredningsplaner, säger regissören Åsa Ekberg-Kentros.

Hemma har premiär i morgon i Falun och turnerar fram till maj. De flesta föreställningar ges för skolelever, men några vänder sig till allmänheten.

Mer läsning

Annons