Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Priset en skön bekräftelse

/
  • Bred. Paula af Malmborg Ward delar inte in musik i höga och låga genrer. Foto: peter lindberg

Annons

af Malmborg Ward har en närmast häpnadsväckande meritlista vad gäller uppdrag inom musikens värld med allt (och då menar jag verkligen allt) från repetitör vid finska nationaloperan till pianist i På spårets husband.

Nästan lika märklig är bredden i verkförteckningen som innehåller både operor och musiken till SVT:s julkalender. Hon har läst 440 poäng musik på högskolenivå.

Med af Malmborg Ward förefaller det därför naturligt att börja frågandet med att undra om det är någon musik hon inte ägnar sig åt.

- Jag har inte sysslat med folkmusik. Eller så har jag det. All musik finns ju i all musik på något sätt. Jag tycker folkmusik är så häftig. När man blir drabbad av den är det som riktigt bra opera eller riktigt bra jazz. Men själv har jag ingen naturlig ingång i folkmusiken.

Hon vill göra allt. När hon under en period komponerat känner hon alltid ett "wow och en befrielse" när hon får ägna sig åt eget musicerande.

- Jag har hittills inte fått framföra egna verk i så stor utsträckning. Jag är ju inte någon professionell sångerska utan brukar få vara stand-in i olika band. Och så har jag ett bravurnummer, en koloraturaria för dragspel, som jag brukar göra.

Komponerar gör sedan nyligen af Malmborg Ward på datorn och med programmet Sibelius.

Det är uppenbart att hon inte delar in musiken i populär och finkulturell. Det var ett synsätt hon blev medveten om först när hon kom in i den akademiska musikvärlden; då började omvärlden att betrakta henne som tonsättare och såg henne som en representant för konstmusiken, som någon som tog ställning för den i förhållande till annan musik.

- Jag var väldigt främmande för det där synsättet. Det här var en värld där man kunde få kommentarer för att man bar en gul jacka, på skämt visserligen men i alla fall.

- Lösningen är förstås att vara den man är. Jag har gått in för att odla det jag har. Det är en utmaning för en pedagog att hjälpa till med det, men jag tycker att jag haft sådana. Samtidigt ska också pedagogerna förse en med musikaliska verktyg. Det gäller att ha kunskaperna först för att att kunna frigöra sig från dem.

- När jag skriver inifrån mig själv är musiken oantastlig. Jag lyssnar inåt när jag skriver. Om detta är bra för någon annan kan man aldrig veta och det kan inte vara utgångspunkten för skapandet. Upplevelsen av det jag skrivit är lika månghövdad som publiken.

- Jag får väl säga som alla säger nuförtiden att det finns bra musik i alla genrer. Men jag kan inte säga vad som är bra musik. Kanske när det finns en genomarbetad tanke. Jag kan bli också bli hög på bra improvisation men också improvisation har en grund.

af Malmborg Ward föredrar musik som innehåller många uttryck, som har ett motstånd.

- Det ska inte bara vara vackert, i så fall behövs också det dramatiska och det fula så att man når en kontrastverkan; så blir ju det vackra ännu vackrare.

Hon sitter just nu och skriver på sitt sjätte verk för symfoniorkester, som huskompositör för Helsingborgssymfonikerna. Att hon för några veckor sedan fick Malmlöf-Forsslings pris tror hon kommer att leda till att hon sätter ännu högre press på sig själv.

Mer läsning

Annons