Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pricksäkra tonsättningar av Bergströms texter

Annons

Folkärna kyrka har också tidigare varit platsen för uruppföranden av Maria Hulthéns tonsättningar av Bernt Bergströms texter. Så skedde med mässan Ljus och hopp 2001.

I går eftermiddag var det Avesta kammarkör, klarinettisten Tobias Hall, kontrabasisten Björn Jonsson, pianisten Kella Naeslund och Hulthén själv som framförde Som när en farkost för första gången.

Tonsättningarna får sägas vara kongeniala, rent av pricksäkra. Bergström, som gick bort tidigare i år, har inget starkt personligt anslag i sina texter. De är väl förankrade i ett brett folkligt poetiskt medvetande och använder kända metaforer. Mångtydigheterna lyser med sin frånvaro; här är orden trygga och klara som vatten. Här och var finns antydan till ljustematik och det skulle inte förvåna om den rimmande Bergström gärna läste Olle Svensson.

Texterna har annars naturlyrik, årstidsväxlingar och klassiska kristna symboler som teman. I det naiva tilltalet gestaltas en närmast självklar barnatro; en påtaglig tillförsikt inför döden.

Hulthéns musik snarast förstärker naiviteten och innerligheten i textmaterialet. Också där ett visst utrymme finns för tyngre musikspråk, som under kyrkogårdsvandringen i avsnittet Novembermörkret, är såväl tonsättning som framförande präglade av glädje.

Avesta kammarkör, förstärkt med sångare från Sjöviks folkhögskola, var en smula lättviktig i mansstämmorna som dominerades av tenorerna. Hulthén sjöng bra i avsnittet Jag hade en vän.

I avdelningen före huvudverket märktes särskilt Björn Jonssons purfärska Folklig svängare från Gustafs och Hulthéns begåvade fritänkeri i Deep Purple-doftande Rockpolska.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons