Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pionjärkvinna på teaterturné

/
  • Skrev. Dramatikern Yvonne Gröning (bilden) har skrivit Blott en dag i nära samarbete med skådespelerskan Carina Nurmilehto. Foto: JENS RUNNBERG

Annons

Kvinnan bakom texter som Tryggare kan ingen vara, Blott en dag och Bred dina vida vingar har fått dramatikern Yvonne Gröning och skådespelerskan Carina Nurmilehto att arbeta nära varandra i skapelseprocessen för en ny pjäs.

Det är Sandells livsöde, en av pionjärerna i Sverige bland kvinnor som kunde leva på sitt skrivande, som inspirerat dramat.

Fadern, kyrkoherden i Fröderyds församling Jonas Sandell, lät barnet Lina (egentligen Carolina Sandell-Berg (1832-1903)) vara med honom på dagarna istället för att lära sig traditionellt kvinnliga sysslor. Anledningen var att flickebarnet var sjukligt och svagt.

Lina Sandell kom därför att få en för kvinnor ovanlig bildning i språk, teologi och vetenskap, ytterligare fördjupad genom att det sandellska hemmet var något av en salong för intellektuella kristna.

Den älskade fadern förolyckades i en märklig drunkningsolycka på Vänern när Lina Sandell var 27 år och det var för att bearbeta sorgen som Sandell började den konstnärliga gärning som gjorde henne till det Gröning och Nurmilehto påstår - "Nordens mest älskade och sjungna psalmdiktare".

Hon fick en för tiden mycket ovanlig anställning som förlagsredaktör och översättare hos Evangeliska fosterlandsstiftelsen och kom att vara verksam där i mer än 40 år.

Hon gifte sig som 35-åring och fick en dödfödd flicka. Samtidigt var hon redaktör för tidskriften Barnens vän och djupt engagerad i släktens och vänners barn. Det dödfödda barnet förtigs i biografier över Lina Sandell.

- Det är en oerhörd erfarenhet för en kvinna att bära ett barn i nio månader och sedan uppleva att det är dött vid födelsen. Allt om det döda barnet har redigerats bort från Sandell-samlingen som finns vid universitetsbiblioteket i Lund. Någon har klippt i papperen med sax! berättar Gröning.

Lina Sandell ägnade sig åt en för sin tid radikal symbolisk framställning av Gud med kvinnliga förtecken, i ett känt fall liknas Gud vid en hönsmamma. Sådana inslag censurerades nästan alltid av hennes förläggare och blev kända senare.

I pjäsen Blott en dag är Nurmilehto berättare och gestaltar Sandell samt nutidskvinnan Monika, som får tröst och inspiration av Sandell. Publiken får sjunga till en reseorgel. Blott en dag ska turnera till bygdegårdar i höst.

Karin Perers (c) drev i stiftstyrelsen linjen att stiftet skulle stödja pjäsen ekonomiskt. Hon röstades ned.

JENS RUNNBERG

Fakta: Fakta Dalaturnén

19 augusti: Åsgarns bygdegård

26 augusti: Österby bygdegård

28 augusti: Vads bystuga

16 september: Nybo bygdegård

22 september: Vansbro församlingsgård

22 september: Dala Järna församlingshem

Mer läsning

Annons