Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pionjärinsats om Majakovskij

/
  • Det finns säkerligen andra livsmedel i samhället som fötrjänar mer skäll än mig.

Annons

Förväntningarna inför publiceringen av Jangfeldts bok har varit stora. Av två uppenbara skäl.

För det första därför att författaren sedan många år - från det att han på 1970-talet doktorerade på ämnet Majakovskij och futurismen 1917-1921 - obestridligen är en av världens ledande Majakovskij-specialister och för det andra därför att Jangfeldt dessutom idag är en av Sveriges absolut främsta författare av facklitterära berättelser och levnadsteckningar.

Han uppnådde denna sistnämnda rangställning när hans Svenska vägar till S:t Petersburg (1998) tilldelades Augustpriset och befäste den ytterligare när hans biografi En osalig ande. Berättelsen om Axel Munthe (2003) tilldelades Svenska Akademiens Biografipris.

Säkert har detta senare verk höjt besökssiffrorna ordentligt på ställen förknippade med Munthe, till exempel Hildasholm här i Dalarna.

Förväntningarna infrias sannerligen också! Ty Med livet som insats är verkligen en suveränt gjord - mycket levande och spännande samt dessutom synnerligen detaljerad - gestaltning av Majakovskijs våldsamt dramatiska liv och tid.

I centrum av denna praktbok (nära sexhundra sidor tjock och välillustrerad med mängder av autentiska fotografier) står förstås Majakovskij själv samt därtill hans många manliga och kvinnliga vänner och kärlekar.

Till dessa hör, bland det myller av personer som lyfts fram hos Jangfeldt, bland andra de efter hand världsberömda litteraturteoretikerna Roman Jakobson och Viktor Sjklovskij. Hit hör också ytterligare en litteraturforskare, den futuristiske teoretikern Osip Brik och dennes hustru Lili.

Det beryktade och märkliga triangelförhållandet mellan detta par och Majakovskij - Lili gift med Osip men med kärlekslivet hos andra män, främst Osips nära vän Majakovskij - fingranskas in i minsta detalj hos Jangfeldt som bygger sin framställning på tidigare okänt arkivmaterial samt även på det förhållandet att han personligen varit nära bekant med åtskilliga av dramats huvudpersoner, bland dem Lili Brik och Roman Jakobson samt Majakovskijs sista stora kärlek, skådespelerskan Veronika Polonskaja.

Allt inramas av det ohyggliga skådespel som är de ryska revolutionsåren under 1910- och 1920-talen fram till Stalintidens början omkring 1930.

Särkilt fascinerande i Jangfeldts framställning är gestaltningen av de starka motsättningarna hos Majakovskij mellan konst och politik.

Denne diktare, tidigt internationellt ryktbar genom sitt chockerande modernistiska språk och sina skandalartade uppläsningsturnéer i Ryssland, Europa och USA, tycks leva hela sitt vuxna liv på självmordets gräns i spänningen mellan å ena sidan begäret efter hänsynslös individuell och konstnärlig utlevelse samt å andra sidan kravet på ideologisk renlärighet och underordning den kommunistiska kollektivismen.

Majakovskij var, på en och samma gång, både blöthjärtad poetsjäl och kallhamrad bolsjevikisk partiman.

Ytterst är det denna hopplösa motsättning som föranleder Majakovskij att 1930, endast trettiosju år gammal, förverkliga sina ständiga självmordsplaner genom att avfyra ett pistolskott mot det egna hjärtat.

Och denna Majakovskijs personliga tragedi är också hela den kommunistiska ideologins sorgespel.

Initialt producerade denna ideologi en enastående kulturell dynamik men på sikt var den, vilket bekräftas av Jangfeldts lysande bok om Majakovskijs liv och öde, en hopplöst misslyckad politisk väg med katastrofala följdverkningar.

Fotnot: En stor intervju med Bengt Jangfeldt publiceras på hemsidan.

Fakta: Litteratur Biografi

MED LIVET SOM INSATS

Berättelsen om Vladimir Majakovskij och hans krets

Bengt Jangfeldt

W & W

Mer läsning

Annons