Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Perfekt känsla för komposition

/
  • För första gången visas nu en stor retrospektiv med verk av Modhir Ahmed på Dalarnas museum.
Från att i första hand arbetat med grafik och måleri har Modhir mer och mer börjat använda installationer och objekt i sin konst.
  • Modhir Ahmed.
  • Sex verk som sammanfogats till ett i utställningen på Dalarnas museum.
  • Ett flera meter långt verk i blandteknik och två transparenta lager har skapats särskilt för utställningen.
  • 25 verk eller ett. Modhir Ahmed bygger ofta ihop flera verk till ett.
  • Svart, vitt och rött med inslag av gult och lite blått är Modhir Ahmeds palett.
  • De gula fälten går från abstrakta till semiabstrakta till att likna djurformer.
  • Blockformer med färg återkommer i verken som Modhir bygger upp i flera lager med perfekt känsla för komposition.
  • För första gången visas nu en stor retrospektiv med verk av Modhir Ahmed på Dalarnas museum.
Från att i första hand arbetat med grafik och måleri har Modhir mer och mer börjat använda installationer och objekt i sin konst.
  • Modhir Ahmed.
  • Sex verk som sammanfogats till ett i utställningen på Dalarnas museum.
  • Ett flera meter långt verk i blandteknik och två transparenta lager har skapats särskilt för utställningen.
  • 25 verk eller ett. Modhir Ahmed bygger ofta ihop flera verk till ett.
  • Svart, vitt och rött med inslag av gult och lite blått är Modhir Ahmeds palett.
  • De gula fälten går från abstrakta till semiabstrakta till att likna djurformer.
  • Blockformer med färg återkommer i verken som Modhir bygger upp i flera lager med perfekt känsla för komposition.

Det är ett komplext och samtidigt sammanhållet konstnärskap som presenteras när Dalarnas museum - äntligen - ger en retrospektiv över Modhir Ahmeds 35 år som konstnär.

Annons

Modhir Ahmed är välkänd inte bara i länet och Sverige. Hans talang och kunnande uppskattas internationellt och han har tagit emot flera hedersomnämnanden. I Falun har han varit verksam sedan början av 90-talet, ändå är det först nu vi får se en större separatutställning med hans verk.

Det är på tiden. Men Dalarnas museum kompenserar till viss del den långa väntan med att ta i rejält. Samtliga salar i konsthallen (förutom den permanenta filmsalen) tas i anspråk, ett hundratal verk kan visas samtidigt.

I Dalarna är han för många mest förknippad med Falu konstgrafiska verkstad där han är ansvarig för verksamheten. Men den som förväntar sig en grafikutställning i den retrospektiv som nu ges blir förvånad.

Endast en handfull av verken som visas i konsthallen är ren grafik. I stället dominerar oljemåleri och verk i blandteknik, ofta på papper.

Verken bottnar inte sällan i flera lager av träsnitt som i sin tur målats över och kompletteras med teckningar i bläck, kol eller gouache.

I utställningen ges nedslag i hela Ahmed Modhirs konstnärliga utveckling från studietiden vid akademierna i Irak och Polen under 70- och 80-tal och hans professionella genombrott under 90-talet i Sverige - fram till hans samtida verk i dag.

Det tidigaste verket möter i entrén till utställningen, ett självporträtt i träsnitt från 1975. Redan här syns Ahmeds signifikativa charm i linjerna och beslutsamhet som konstnär.

De senaste verken är objekt och verk i blandteknik specifikt framtaget för utställningen.

– Men idéerna och bilderna har jag burit med mig länge. Jag gör ofta omarbetningar och vidareutvecklingar av verk, de blir aldrig riktigt färdiga, säger Modhir som både som människa och i sin konst ständigt är i rörelse.

Flera av objekten i utställningen bygger på ljusets rörelse och verken förändras vart efter ljuset flyttas. Ett platsbundet verk i järn och tråd utnyttjar skickligt skuggspelet mot väggarna runtomkring.

Ett tredimensionellt verk helt i vitt visar en sko där benet är ersatt av en käpp, ljusets rörelse får käppens skugga att vandra.

En bild av kriget kanske.

Modhir formades som konstnär under oroligheter både i uppväxtens Irak och senare i Polen.

Men Modhir ger inga ingångar. Han sätter ogärna titlar på sina verk.

"Jag avskyr att säga att det är så här eller så här, jag vill inte förstöra någons tolkning", säger Modhir.

Sett tillsammans upptäcker man att det finns en pågående berättelse i Modhirs verk där samma element, former, semiabstrakta figurer och färger återkommer. Färgskalan är stram. Han använder grundfärgerna, med rött och gult som dominerande inslag bland det svarta och vita.

Även om färg och former är en tydlig tråd i Modhirs verk är ändå den mästerliga förmågan till komposition som utmärker hans konst allra mest.

Med perfekt känsla för balans lägger han lager till lager som harmonierar med varandra samtidigt som de kan ses som självständiga skikt, till det adderar han element, figurer och mellanrum som tillför energi och spänning till verken.

Mer läsning

Annons