Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Passionsdrama med svag story

Annons

I Bara Gaby tecknas ett stormigt och passionerat relationsdrama. Romanen är berättad med viss språklig spänst, men faller i slutändan på bristande intrig och på att berättarrösten inte når ut.

Vill man införskaffa ett exemplar av Andreas Sticklers roman Bara Gaby, så får man gå lite annorlunda till väga.

Det står inget förlag bakom distributionen. Man kan beställa den på nätet eller be sin bokhandlare plocka hem den. Fördelen är att mellanhänderna försvinner och att man på så sätt kan få ner priserna. Nackdelen är att det inte finns något förlag bakom som marknadsför boken.

En annan förklaring till distributionsformen för Bara Gaby är att den har bristande kvalitéer.

Men det finns gott om exempel på goda böcker som inte nått fram till publik på grund av oförstående förlag.

I Bara Gaby får vi följa en relation mellan den bohemiska "poetissan" Gaby och berättaren, som romanen igenom förblir anonym. Med tiden antar relationen destruktiva drag.

Den inledande passionen förvänds till ett emotionellt monster som personerna inte lyckas befria sig från. Huvudpersonen försöker bryta sig loss genom att träffa en annan kvinna, men dras ideligen tillbaka till den destruktiva relationen.

Stickler har en gedigen författarträning bakom sig genom kursen i skapande svenska i Uppsala och skrivarlinjen på Biskops Arnö. Dessutom kan han stoltsera med skalpen vinnare av poesitävlingen "Guldpennan 92". Det avspeglar sig i ett genomarbetat och vitalt språk. Tyvärr så är han svagare som berättare. Handlingen är tunn och lyckas aldrig lyfta och bli riktigt intressant.

Berättarrösten framträder isolerad och ger berättelsen en viss klaustrofobisk prägel.

ANDERS LAGERQUIST

Mer läsning

Annons