Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Papageno sjunger schottis

Annons

Fugl, norska för fågel, inget konstigt med det. Fugelfanten/Papageno är en fågelfångare även i den här norsksvenska produktionen.

Men fanten? En luffare, berättar Leif Stinnerbom, som citerar Fröding:

- "Det var dans bort i vägen på lördagsnatten... Nils Utterman, token och spelmansfanten, han satt med sitt bälgspel vid landsvägskanten... "

Allt sedan han blev konstnärlig ledare för Västanå teater har han utforskat teaterklassikerna utifrån folkmusiken, men också utifrån sin barndoms starka upplevelser runt elden i samekåtan. Stinnerbom är född same, uppvuxen i Värmland.

- Hur skulle en skandinavisk folkkulturteater kunna se ut om vi hade haft någon? Just det finns i allt jag gör. Min längtan är att fördjupa saker och ting, många regissörer vill göra något helt annat nästa gång, men det passar inte mig. Jag vill gräva djupare, folkkulturkällan är så rik.

- Allan Edwall sade en gång att "om man letar vatten gräver man tills man hittat en källa, sedan behöver man inte gräva mer". Jag har hittat den där friska källan.

Vad är det som gör den så frisk?

- Balansen mellan något väldigt rått och ruffigt och samtidigt väldigt sofistikerat och ornamenterat. I folkmusiken finns en enkelhet på gränsen till det banala men också otroligt spännande och intrikata rytmförskjutningar. Sedan når folkkulturen över alla gränser, den är provinsiell och universell, men aldrig nationell.

Trollflöjten, som ges i Falun i morgon, är hans mest vågade uppsättning hittills. Tankemässigt kan den beskrivas som om ett gäng norsksvenska spelmän skulle ha åkt ner till Wien, hört Mozarts sångspel, och tagit det med hem - på sitt sätt.

För den musikaliska bearbetningen ansvarar gruppen Harv.

Ingen av dem läser noter.

Mozart tog de till sig efter att ha lyssnat på en specialinspelning.

Rollerna görs inte av operasångare utan av gräddan bland norska folkmusikartister, samtliga med stora kunskaper och färdigheter i den norska folkmusiktraditionen.

- Norrmännen är mer sofistikerade och kunniga i traditionerna, svenskarna har mer av en "sprängaformenådra". Just det mötet har varit väldigt lyckat här.

Genom musikhistorien har finmusiken gång på gång lånat från folkmusiken för att komma vidare. Trollflöjten brukar beskrivas som operahistoriens första folkliga opera och Leif Stinnerbom fick sin djärva idé när han satte upp den i originalversion på Värmlandsoperan för tio år sedan.

Papagenos klassiska melodi är egentligen schottis. Han börjar nynna och stampa takten.

- Det är många som frågat hur vi vågar, men folkmusiken frågar man inte om man får, där gör man. Får man en sådan här idé utför man den.

ERIKA JOSEFSSON/TT SPEKTRA

Mer läsning

Annons